Uczestnicy

W XXV Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” – Suwałki 2025 weźmie udział dziewięć zespołów teatralnych, reprezentujących pięć województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie osiem spektakli.

Grupa Teatralna „Stan Krytyczny”

   Psalmy

reż. Piotr „Jaszczur” Śnieguła

Grupa Teatralna „Stan Krytyczny” to interdyscyplinarna grupa młodych twórców, działająca przy Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie pod opieką artystyczną Piotra „Jaszczura” Śnieguły. „Stan Krytyczny” to synkretyczny twór przemieszczający się pomiędzy teatrem, muzyką a nowymi mediami. „Stan Krytyczny” to przede wszystkim ekipa przyjaciół, która nie boi się artystycznych poszukiwań.

Kto ustala zasadę, że psy nie idą do nieba? Czy szukanie odpowiedzi na największe pytania jest grzechem? Katechetka straszyła piekłem, może nie będzie w nim aż tak źle, jeśli trafimy tam razem, prawda? Zazdrościmy artystom z ubiegłych epok. Serio, pożera nas to trochę. Spędzali sobie dnie nad dopieszczaniem spojrzenia Maryi, a to, żeby Jezusowi tu na tym osiołku wygodnie było, a tam na drugim planie to niech sobie ten święty cierpi trochę mocniej. Muzyczkę do pracy też mieli klimatyczną, niezłe te chorały gregoriańskie. Teraz na rynku pracy kryzys. Bóg, nie dość, że nie wypłaca wynagrodzenia, to nawet na maile nie odpowiada. Podobno warto bywać wyszczekanym. Zwłaszcza w sytuacjach, w których ktoś z góry próbuje nam wmówić, że nasze życie zależne jest od jakiegoś absolutu, który patrzy na nas z góry i decyduje, kto zasługuje na potępienie, a kto nie. Komu należy się szacunek, a kto jest zwykłym kundlem? Poczekajmy, aż głowy Kościoła ustalą, co jest dobre, a co złe. To będzie taki spacer z psem. No właśnie. To my wyprowadzamy psa, czy to pies nas wyprowadza?

Grupa Teatralna „Stan Krytyczny”: Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży, ul. Hieronima Wietora 13, 31-067 Kraków

Prowadzący zajęcia: Piotr „Jaszczur” Śnieguła

Zespół: Amelia Bednarz, Nikola Borkowska, Ewa Gustab, Nastek Kramarz, Jagoda Ostrowska, Tadeusz Przybyło, Emilia Rozwadowska

Teatr „Licho”

Maria Heller

   Karczma

reż. Magdalena Kiszko-Dojlidko

Teatr „Licho” tworzą pełni energii i pasji do sceny ludzie. Grupa działa przy Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku od 2021 r. pod czujnym okiem Magdaleny Kiszko-Dojlidko. Zespół zdobył wiele nagród na różnych festiwalach, m.in. I miejsce i nagrodę specjalną za „stworzenie prawdziwej magii na scenie” na Wojewódzkim Przeglądzie Amatorskiej Twórczości Teatralnej PIKtoGRAmy czy III miejsce na Podlaskich Spotkaniach Teatralnych „Zwierciadła”.

„Zapewne nie przyszło wam pamiętać czasów dawnych, kiedy to po ziemiach nam drogich człek z demonem ramię w ramię chadzał pod bogów słowiańskim okiem uważnym. Powiedzieć też trudno, co zdarzyć się musiało, by pamięć o wierze przodków odebrana wam była. Ale wiedzieć wam trza, że w żyłach naszych i waszych krew słowiańska płynie!”. „Karczma” to autorska teatralna wypowiedź twórców Teatru „Licho”, inspirowana wierzeniami słowiańskimi. Spektakl przedstawia historię kilku wędrowców, którzy w czasach słowiańskich przez zbieg okoliczności trafili do jednej karczmy i postanowili podzielić się opowieściami ze swojego życia. Spektakl jest przepełniony magią dawnych wierzeń. Pojawia się w nim taniec, teatr przedmiotu, a niezwykłe historie przenoszą widza do dawnych, pięknych czasów naszych przodków.

Teatr „Licho”: Młodzieżowy Dom Kultury Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Białymstoku, ul. Warszawska 79a, 15-732 Białystok

Prowadząca zajęcia: Magdalena Kiszko-Dojlidko

Zespół: Amelia Cybulko, Martyna Czerniakiewicz, Maria Heller, Matylda Mojsak, Arina Navichonok, Michelle Niezgoda, Adrianna Pieńkoś, Aleksander Piesiecki, Antoni Świdziński

Teatr „DeeL”

Dejan Dukovski

   Pieprzyć tę wojnę

reż. Adam Wrzesiński

Teatr „DeeL” powstał w łódzkim Domu Literatury w 2019 roku. Mottem jego działalności jest zdanie z „Tanga” Sławomira Mrożka: „Jeżeli sami nie nadamy rzeczom jakiegoś charakteru, utoniemy w tej nijakości”. Nazwa zespołu dobrze oddaje ducha jego działań i poszukiwań teatralnych. Jest wieloznaczna, niejednoznaczna i nieokreślona. W zależności od potrzeb może ulegać modyfikacjom i twórczym zniekształceniom, wnoszącym do jej brzmienia nową jakość. Tak też jest z potencjałem twórczym zespołu Teatru „DeeL”. Jest to teatr literacki. Opiera swoje poszukiwania artystyczne o ciekawe, często nieoczywiste teksty dramaturgiczne. W pracy warsztatowej główny nacisk kładzie natomiast na proces kreowania postaci przez aktora i wpisanie tejże postaci we wspólnie tworzone dzieło sceniczne. Podstawą rozwoju zespołu aktorskiego jest postawienie na pierwszym miejscu rozwoju osobistego aktora, następnie integracja grupy i budowanie zespołowego zaufania oraz współpracy – zarówno na scenie, jak i poza nią. Efekt w postaci spektaklu jest satysfakcjonującym, choć niekoniecznym dopełnieniem tego procesu.

„Pieprzyć tę wojnę” to sztuka na podstawie dramatu „Puste miasto” Dejana Dukovskiego w tłumaczeniu Doroty Jovanki Ćirlić. Frontowe miasto, zupełnie opustoszałe. Na ulicach jedynie desperaci, dezerterzy z obu wrogich armii. Gdy jeden z nich obezwładnia drugiego, okazuje się, że to… rodzony brat. Co więcej, wymiana informacji „ogólnowojskowych” daje im świadomość, że na ostateczne rozrachunki ze swoimi wspomnieniami, problemami i rodzinno-romantycznymi aferami mają czas do świtu. Wybija północ… „Pieprzyć tę wojnę” jest obrazem groteskowym, lecz momentami do głębi przejmującym w swojej egzystencjalnej bezwzględności. W naszej historii i współczesności możemy również odnaleźć dowody, jak bardzo aktualny jest to utwór. Spektakl pozostawia wrażliwości widza ocenę, czy – i kiedy – bracia byli z sobą szczerzy… i czy nadzieja umiera ostatnia.

Teatr „DeeL”: Dom Literatury w Łodzi, ul. Roosevelta 17, 90-056 Łódź

Prowadzący zajęcia: Adam Wrzesiński

Zespół: Łukasz Gołygowski, Jan Janiak

Teatr „Fundamentum”

Beniamin Bukowski

   Niesamowici bracia Limbourg

reż. Zbigniew Rudecki

Grupa działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od kilkunastu lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci teatru odkrywają coś nowego.

„Niesamowici bracia Limbourg” to historia trzech średniowiecznych iluminatorów, działających na dworze francuskiego księcia Jeana de Berry. Akcja sztuki skacze po epokach, od średniowiecza do współczesności. Nadaje to jej specyficzny groteskowy wydźwięk, przepełniając absurdalnym humorem egzystencję bohaterów, kaprysy mecenatu, filozoficzną wolność w zmaganiu się z nieuchronnością śmierci. Czy jednak współczesne obrazy kulturowe nie sięgają głębiej? Do archetypu, do prawzoru, do korzeni, o których… cóż… Pamiętamy?

Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych im. S. Staszica, ul. Łaska 61, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Igor Korcewicz, Amelia Kosińska, Jan Pokora, Kamil Woliński

Teatr „Użyteczny”

   To(nie)Fikcja

reż. Wiktor Malinowski

Teatr „Użyteczny” działa w ramach zajęć Teatr-Impro przy Ełckim Centrum Kultury i zaprasza wszystkich WTOOPowiczów na spektakl pt. „To(nie)Fikcja”.

Spektakl jest otwartą, niedomkniętą formą sceniczną, próbą zmierzenia się z presją czasu i przestrzenią pełną wewnętrznych obaw – czy jest to możliwe? Otwarciem na bycie niedoskonałym i idealnym. Otwarciem na bycie takim, jakim uda się być, lub takim, jakim w tej chwili być może. Jest próbą podjęcia ryzyka. Próbą akceptacji procesu tworzenia. Scenariusz powstał na bazie własnych przemyśleń i refleksji, które zostały zmiksowane z klasykami lektur szkolnych: „Makbetem”, „Balladyną”, „Małym Księciem” czy „Zemstą”. Wyszedł z tego podwórkowy kolaż, miks, a może nawet strzępek, namiastka dzisiejszej podwórkowej nieistniejącej często rzeczywistości. Spektakl „To(nie)Fikcja” otrzymał nagrodę podczas Przeglądu Teatrów Amatorskich PTAKK w 2024 r. za predyspozycje aktorskie zespołu.

Teatr „Użyteczny”: Ełckie Centrum Kultury, ul. Wojska Polskiego 47, 19-300 Ełk

Prowadzący zajęcia: Wiktor Malinowski

Zespół: Gabriela Kalinowska, Kinga Kasprzyk, Lena Kryłowicz, Julia Kulik, Łucja Lechowska, Joanna Lewandowska, Wiktoria Lutrzykowska, Amelia Malinowska, Łukasz Sobolewski, Róża Topolska, Michał Zajączkowski

„Teatr Słowa”

Jacek Daniluk

   Panie Kochanku

reż. Danuta Szaniawska

„Teatr Słowa” działa od dwudziestu dwóch lat przy Bialskim Centrum Kultury im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. Jest teatrem wielopokoleniowym, skupia 15 uczestników, od 5 do 80 lat, ale większość stanowią seniorzy. W ostatnich latach teatr prezentuje spektakle bialskiego poety i prozaika – Jacka Daniluka. Często są to spektakle o magnackim rodzie Radziwiłłów, który przez ponad dwa wieki był właścicielem Białej Książęcej, obecnie Białej Podlaskiej. Reżyserem „Teatru Słowa” od sześciu lat jest Danuta Szaniawska. W 2024 r. teatr zajął pierwsze miejsce na 21. Ogólnopolskim Przeglądzie Artystycznego Ruchu Seniorów „ARS” 20024 we Włocławku.

Spektakl „Panie Kochanku” nawiązuje do postaci Michała Karola Radziwiłła, jednego z magnatów – właścicieli dawnej Białej Książęcej. Michał Karol Radziwiłł to jedna z barwniejszych postaci tego rodu, który słynął z licznych, dziwnych opowieści o sobie. Pseudonim „Panie Kochanku” uzyskał, ponieważ często w swoich wypowiedziach używał tego zwrotu. „Teatr Słowa” przedstawi fragment spektaklu „Panie Kochanku”.

„Teatr Słowa”: Bialskie Centrum Kultury im. Bogusława Kaczyńskiego, ul. Warszawska 11, 21-500 Biała Podlaska

Prowadząca zajęcia: Danuta Szaniawska

Zespół: Alena Antsipenka, Andrzej Antsipenka, Maksymilian Hołownia, Wiktoria Kościńska, Faustyna Wojdakowska

Teatr „Face To Face”

Teatr „Face To Face” działa od blisko dwudziestu lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli, skupiając młodzież ze szkół ponadpodstawowych. Każdego roku grupa bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody zespołowe i indywidualne, ale przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności w trakcie rozmaitych warsztatów teatralnych. Młodzież dzieli się swoją pasją, energią i empatią nie tylko na scenie. Po prostu kochamy to, co robimy!

Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Marta Chrabelska, Antoni Domagała, Jakub Janas, Gabriela Lisiecka, Lea Neumann, Jakub Nieborak, Ewa Radziewicz, Leon Sadowski, Bartosz Sławski, Szymon Stefaniak, Michał Szafrański, Mateusz Woźnicki

Teatr „Hydrydowy”

Konstanty Ildefons Gałczyński

   Wszystko się chwieje według Mistrza Ildefonsa

reż. Mirosława Krymska

Teatr „Hybrydowy” to ekipa suwalskich zapaleńców, którym tworzenie teatru po godzinach daje radość i spełnienie. Zespół działa od 2013 r. przy Suwalskim Ośrodku Kultury i tworzą go dorośli amatorzy teatru. Powrócili do Suwałk i tu grają wieczorami z potrzeby ducha i ciała, na zaczynie własnej wrażliwości, absurdalnych nierzadko tekstów i doświadczenia reżyserskiego Mirosławy Krymskiej. Hybrydowy jest nie tylko skład – od mechanika samochodowego po konserwatorkę sztuki – ale i kreacje. Droga, w którą zabierają widza, jest w każdym spektaklu inna i – jak życie – pokręcona. Zawsze jednak szczera i bez lukru. Bywa też przełomowa.

Teatr „Hybrydowy” ma zaszczyt przedstawić, a nawet wystawić „Zieloną Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Teatrzyk „Zielona Gęś” był to cykl małych scenek dramatycznych, które na przełomie lat 50. drukował „Przekrój”. Dziś ten Najmniejszy Teatrzyk Świata stał się niemal klasyką, ale wciąż nie przestaje bawić i kpić z naszego życia. Minidramaty „Zielonej Gęsi”, pełne absurdalnego humoru, najczystszej liryki i swojskiego nadrealizmu, warte są przypomnienia. W programie znajdą się także piosenki.

Teatr „Hybrydowy”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Mirosława Krymska

Zespół: Sylwia Daniłowicz-Depka, Krzysztof Dziemian, Adrianna Dziuba, Wojciech Fałtynowicz, Izabela Giczewska, Izabela Korżyńska, Emil Kulbacki, Radosław Milewski, Wojciech Pająk, Małgorzata Pol, Jakub Rusanowski, Dorota Skłodowska, Karina Sosnowska, Joanna Sztelmer-Stabińska, Robert Wierżajtys, Jolanta Żaborowska

Teatr Form Czarno-Białych „Plama”

   Showtime

reż. Mirosława Krymska

Teatr Form Czarno-Białych „Plama” istnieje od 1995 r. W ciągu tego czasu przez zespół przewinęły się setki młodych ludzi. Jedni byli w nim bardzo, bardzo długo, inni krótką chwilkę. Dla niektórych teatr był tylko przelotną przygodą, dla niektórych stał się życiową pasją – zostali zawodowymi aktorami, reżyserami, animatorami kultury. Jednak celem zajęć nie jest przygotowanie członków zespołu do egzaminu do szkoły teatralnej, tylko wychowanie aktywnego, kreatywnego człowieka, który mając poczucie wspólnoty, czuje się potrzebny i spełniony artystycznie. Przez wszystkie te lata przeszliśmy długą drogę: od wystawiania tekstów dramatycznych na scenie, przez teatralną współpracę z zespołami muzycznymi, do happeningów z elementami kuglarstwa, performance’ów, akcji ulicznych, teatru ognia, kreacji zbiorowych czy spektakli w międzynarodowym składzie. Eksperymentując z nowymi formami ekspresji, nigdy nie rezygnowaliśmy z dobrze już znanych. Często realizując działania plenerowe, jednocześnie pracujemy nad spektaklami granymi na scenie.

Spektakl „Showtime” jest twórczą i refleksyjną pracą grupy wokół tekstu dramaturgicznego „Kto? Co? Czasownik” Tomasza Daszczuka, uzupełnionego o teksty własne. Osiemnastka – magiczna cezura dzieląca dzieciństwo od dorosłości i drzwi do nieograniczonych możliwości, za którymi stoi…? Spektakl jest swego rodzaju kolażem, składającym się na opowieść o postrzeganiu współczesności i codzienności przez młodych ludzi. Przez swoje doświadczanie upływającego czasu krytycznie i ironicznie przyglądają się niespójnemu światu. Mówią o swoim lęku przed przyszłością, relacjach rówieśniczych i rodzinnych, doświadczeniu mediów społecznościowych, emocjach, w których dominuje brak pewności. Spektakl jest zrealizowany w dwóch przenikających i uzupełniających się planach – realnym (impreza urodzinowa) i metafizycznym, bo przecież CZAS jest głównym bohaterem.

Teatr Form Czarno-Białych „Plama”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Mirosława Krymska

Zespół: Jakub Chmielewski, Monika Czyżyk, Sorin Dzida, Julia Fałtynowicz, Iga Gabrukiewicz, Maja Godlewska, Lena Kościuch, Adrianna Haru Krynicka, Anna Malinowska, Weronika Pająk, Natalia Świacka, Oliwia Ubowska, Matylda Wiszniewska, Kamil Zyskowski

Stowarzyszenie WTOOPA

Emil Janczak, Sara Kolankowska, Weronika Pluskota, Zbigniew Rudecki, Michał Stachowski, Oliwia Stęsicka, Robert Wroński, Kamil Żebrowski

Wolontariat

Tobiasz Balcerzak, Karolina Chmielewska, Maja Chmielewska, Włodzimierz Ciborowski, Amelia Kowalewska, Emilia Kowalska, Kacper Piasecki, Michalina Racis, Oliwia Wiliwis, Martyna Żukowska