Autorski scenariusz ukazujący ignorancję ludzi i ich trywialną ocenę rzeczywistości. Trup – centralna postać spektaklu, chociaż nie wypowiada praktycznie żadnego słowa, okazuje się być fantastycznym aktorem, gdyż każdy bierze go za pijanego. Cała historia przedstawiona jest w urokliwych i jak się okazuje dosyć często odwiedzanych szuwarach, a okraszona została zabawnymi komentarzami dwóch młodzieńców obmyślających plan pozbycia się „zgonującego”.
A oto podsumowanie Waszych karteczkowych opinii:
- Fajnie, nie powiem, że nie.
- Ciekawe warsztaty, które uzupełniły naszą wiedzę na dane tematy, rozszerzyły horyzonty i otworzyły umysł.
- Warsztaty teatralne były fantastyczne, tylko czemu takie krótkie???
- Chcę więcej takich festiwali w Polsce!
- Cały zamysł WTOOPY przypadł mi do gustu.
- Pozdrawiam chłopaka od oświetlenia :)
- Potrzebuję kartki A3. Chcę związać się z WTOOPĄ na stałe. Jak tylko będę mógł, będę wolontariuszem.
- Założenie spotkania bez wyścigu szczurów, a skupionego na udoskonalaniu spektakli i konstruktywnej krytyce.
- Ogólnie jest to najlepszy przegląd, na jakim byłem.
- Kocham Was wszystkich i bardzo dziękuję.
- Inicjatywa jest wspaniała. Oby takich więcej.
- Nie chcę wyjeżdżać, chcę tu zostać do końca życia i dalej uczyć się więcej i więcej. Bo wielu rzeczy się nauczyłam.
- Chciałoby się być na każdej WTOOPIE!
- Zorganizowanie w wymiarze całości – widać w tym Wasze serce.
- No po prostu WTOOPA.
Wasze uznanie znalazły również następujące elementy WTOOPY:
– przystojni aktorzy (Antek)
– możliwość kupienia książki do emisji głosu
– ładne aktorki (Weronika)
– wspólnota WTOOPowa
– radość
– widownia (petarda)
– warsztaty „Kim jesteśmy” (najlepsze)
– starter packi
– równość wszystkich wobec siebie
– dużo miłości
– dbałość o uczestników
– uśmiech Rafała
Kto pierwszy ten lepszy – a raczej w tym przypadku, która pierwsza, ta dostąpi zaszczytu życia u boku najwspanialszego faceta – przekonany jest Alfred.
Przecież ma majątek, niebanalny charakter i wszystko, czego potrzeba kobiecie.
Jak się jednak okazuje, dla niektórych bogactwo to rzecz względna, a inni zaś wolą Pawełka.
Piekło.
Jak się z niego wydostać? Odpowiedz jest prosta – z piekła nie ma ucieczki. Nie przewidziano tu drzwi wyjściowych.
Na karteczkach pojawiło się aż 70 rzeczy, które się spodobały krakowskim WTOOPowiczom. Niektóre z odpowiedzi wyróżnimy, bo naszym zdaniem na to zasługują ;-) Najbardziej podobało się…
- warsztaty (fajne, dyskusja, wspaniałe, super, na wysokim, ale ludzkim poziomie, ciekawe, można było wiele się nauczyć, ilość i różnorodność, także dla instruktorów, bardzo ciekawe i pomocne, genialne, każde, bardzo przydatne, różnorodne) aż 52% (33 opinii)
- atmosfera (fajna, zajebista, mega, bardzo przyjemna, super, wspaniała, miła, przyjacielska, cudowna, fantastyczna, niesamowita, którą tworzycie, rodzinna) aż 48% (30)
- ludzie (genialni, wspaniali, zwłaszcza z Lublina, cudowni, mili, otwarci, z pasją, niesamowici, na wszystkich szczeblach, bardzo przyjemni w obyciu, świetni) 24% (15)
- integracja (mega, możliwość, wynikająca z pomieszania uczestników w pokojach i na warsztatach, super, dobra idea na temat, rodzinna, postępująca) 22% (14)
- spektakle (super, różnorodność, genialne, dużo można się nauczyć i podpatrzeć, wysoki poziom, poziom) 17,5% (11)
- omówienia (konstruktywne, wspólne, dokładne, genialne) 14% (9)
- organizacja (świetna!!!, dobra, genialna) 13% (8)
- wolontariusze (bardzo pomocni, wielkie brawa, mili, bardzo pozytywni, zasługuje na wielkie uznanie) 13% (8)
- warsztaty z ruchu scenicznego (świetne, najlepsze) 13% (8)
- wszystko (właściwie, ogólnie) 11% (7)
- brak formuły konkursowej 11% (7)
Ponadto stwierdziliście, że:
- sztos 9,5% (6)
- jedzenie (niezłe, pyszne, dobre) 8% (5)
- lokalizacja (wszędzie jest blisko) 8% (5)
- warsztaty z improwizacji (najlepsze) 6% (4)
- formuła przeglądu 6% (4)
- zakwaterowanie 6% (4)
- Michał (fajny śmieszek, jest fajny) 6% (4)
- karteczki (świetny pomysł, fajny pomysł) 5% (3)
- warsztaty z ruchu niefizycznego 5% (3)
- zespoły (z całej Polski) 5% (3)
- kawa (pyszna) 5% (3)
- organizatorzy (bardzo pomocni) 3% (2)
- założenia WTOOPY 3% (2)
- duża wolność 3% (2)
- niezły wycisk 3% (2)
- warsztaty z emisji głosu (świetne) 3% (2)
- luz 3% (2)
- wyjazd integracyjny 3% (2)
- harmonogram 3% (2)
Pojedyncze głosy zamieścimy w kolejnym wpisie!
Na wszystkich karteczkach pojawiło się 35 rozmaitych rzeczy, które się Wam nie spodobały. Czas na przedstawienie tych najpopularniejszych:
- wyżywienie 16% (10 opinii)
- wymieszanie grup teatralnych w pokojach 9,5% (6)
- zbyt napięty plan WTOOPY 6% (4)
- organizacja (niekiedy brak, lekkie problemy, lekki chaos) 6% (4)
- dojazd na imprezę integracyjną 6% (4)
- zakwaterowanie 5% (3)
- przesunięcia czasowe 5% (3)
- za mało jedzenia 3% (2)
- warsztaty z ruchu niefizycznego 3% (2)
Ponadto pojedyncze opinie, które dotyczyły następujących elementów na „nie”:
- zbyt wczesne śniadania i kolacje
- zbyt wcześnie warsztaty
- zakończenie zbyt późno
- logo WTOOPY
- mała scena
- brak wody mineralnej przy salach warsztatowych
- warsztaty z emisji głosu
- za mało emisji głosu
- za mało integracji
- integracja „na siłę”
- przegadanie
Najciekawsze opinie:
„Nie było się kiedy w tyłek podrapać. Wszyscy są przemęczeni, a ma być zabawa”.
„Nie podobały mi się tylko pierogi :-)”.
„Warsztaty zbyt rano, dzień rozpoczyna się zbyt wcześnie dla tych, którzy się integrują”.
„Ognisko byłoby super +10, gdyby było ostatniego wieczoru”.
„Gdyby ktoś uświadomił publiczność, żeby nie pisała 'było świetne’/’było kiepskie’, a CO takie było”.
Otrzymaliśmy od Was 63 opinie, czyli wyraziło się o WTOOPIE 53% jej uczestników. Na 24 karteczkach (38%) nie znaleźliśmy żadnej wady! Wyróżniliście 35 wad i 70 zalet naszych teatralnych spotkań. Znalazły się też opinie „negatywne”, które jednak traktujemy jako pozytywne. Oto i one:
- Gdzie są paluszki?
- Nie ma kiedy spać!
- Zdecydowanie za krótko!
- Jestem fanką konstruktywnej krytyki, ale nie mam się do czego przyczepić :-)
- Co ja mam napisać…
- Nie podobało mi się, że WTOOPA się skończyła, bo WTOOPA to nie tylko festiwal, ale już styl życia.
- Boję się teraz mówić samogłoski.
A oto kilka wybranych opinii pozytywnych:
„Dziękuję z całego serduszka za cztery dni niezapomnianych wrażeń (i ludzi). Było idealnie i logistycznie mistrzowsko rozplanowane. Buziaki dla całej Bazy i dla każdego, który przyczynił się do tego wydarzenia”.
„Bardzo się cieszę, że mogłam tu być, bo to najlepszy festiwal teatralny, na jakim byłam w życiu. Ogromny szacun za pomysł, naprawdę. Kocham, dziękuję i będę tęsknić”.
„Na otwarciu Michał opowiadał o tym, co wyróżnia WTOOPĘ od innych przeglądów. Dużo warsztatów, cztery dni, zaproszenia itd. Być może, ale prezentacja nie obejmuje wartości, które wyróżniają WTOOPĘ ponad wszystko, co do tej pory uznawaliśmy za cudowne: uczestników, z którymi chce się rozmawiać do samego rana, kreatywnych i ambitnych wolontariuszy, z którymi człowiek nie chce się rozstać i najchętniej każdego z nich zabrałby ze sobą do domu, Bazy, która jest fundamentem tego całego objazdowego EDENU! Na mojej pierwszej WTOOPIE, zestresowana po spektaklu, wybiegłam prosto do pomieszczenia, w którym inni pisali opinie na temat sztuki, żeby jak najszybciej je przeczytać. Wtedy podszedł Michał, przytulił mnie i powiedział, że wyszło świetnie, uspokoił i pocałował w czubek głowy. I to jest właśnie klarowna definicja WTOOPY. Tu człowiek czuje się bezpiecznie, chce tu być, a niedzielny powrót do domu traktuje jak swój mały KONIEC ŚWIATA”.
„Znalazłem miejsce, w którym w końcu nie muszę nic udawać. Jestem wśród osób, które są tak zakręceni jak ja. Kocham WTOOPĘ i chcę tu wrócić!”.
Ponieważ jednym z najważniejszych założeń WTOOPY jest szczerość, umieścimy rozmaite opinie – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Na początek coś z działu „Nie podobało mi się”:
„WARSZTATY Z EMISJI GŁOSU!!!!!!!
Były bardzo nudne i nie dające żadnej wiedzy ani nawet zalążków umiejętności! Niestety to było zmarnowane 1,5 h, a szkoda, bo to bardzo ciekawy i wdzięczny temat…”.
Kochani WTOOPowicze, dziękujemy Wam wszystkim za cudownie spędzony czas: Centrum Młodzieży, uczestnikom i opiekunom grup, absolutnie wspaniałym wolontariuszom, instruktorom i Gościowi Specjalnemu, a także wszystkim sponsorom i wspierającym!
Postaramy się jak najszybciej uzupełnić relacje z WTOOPowych poczynań, publikując posty oraz galerie zdjęć, a także umieszczając linki do zarejestrowanych efektów Waszych warsztatów. Ale musicie nam dać na to chwilkę :-)
Zaczniemy od ogarniania „karteczek”, czyli Waszych opinii o WTOOPIE. Będzie nieco statystyki oraz najlepsze i najciekawsze wpisy. Jeśli tylko ktoś z Was zechce nam napisać coś specjalnego (tak jak to uczyniła Kasia), zachęcamy! A my to opublikujemy! A już za chwilę jedna z opinii negatywnych dotyczących WTOOPY!
Pod opieką Zbigniewa Rudeckiego „Fundamentum” i interpretacja tekstów Hłaski w realiach naszych czasów. Jak widać, wciąż aktualnych. Miłość, zdrada, rozwiązłość, kłamstwa, bójki. To słowa klucze tego spektaklu, które wybrzmiały w scenach przepełnionych emocjami, ale także i paradoksalnie dzięki ciszy. Młodzi, pachnący piwem i mleczkiem, niewątpliwie o wielkich sercach, ale pogubieni przez zawiłe relacje, próbują zmagać się z problemami codzienności.
Kuchenne rewolucje. Wszystko przygotowane na teatralną ucztę. Cerata na stole, butelka czeka na otwarcie, szampana można już polewać. Na szczęście nikt się nie zagotował. Słoik i zakrętka – pozytywnie zakręceni. Co więcej dodać? Pozamiatane.
Czarujący Adaś o zaczarowanych w naszych umysłach wzorcach. Czy odmienność jest zła? Pytanie powinno brzmieć, czy my traktujemy „innych” jako tych złych, gorszych od nas. Pochodzenie, orientacja, praca. Czy to, skąd jesteśmy, kogo kochamy, jaką wiarę wyznajemy determinuje nas jako złych lub dobrych? Warto przemyśleć, czy nasza moralność jest na tyle nieskazitelna, żeby oceniać poczynania innych.
Pierwszy dzień WTOOPY za nami. Mieliśmy przyjemność spotkać się z aktorem Jerzym Fedorowiczem, wieloletnim dyrektorem Teatru Ludowego. Doświadczyliśmy pokazu jego aktorskich umiejętności, a także poznaliśmy wiele aspektów życia człowieka teatru. Zamysł integracji uczestników spotkań zaczął działać! Wszyscy razem żywo reagowaliśmy na anegdoty naszego gościa, a później otwarcie rozmawialiśmy ze sobą przy kolacji i integracyjnym ognisku.
Ekipa zabrzańska się powiększa – ostatnim (chociaż wszystko możliwe) wolontariuszem jest Maksymilian Piotrowski, którego poznacie bez trudu, gdyż jest najwyższym uczestnikiem w dziejach WTOOPY :-) Serdecznie witamy na WTOOPowym pokładzie!
Ostatnia zmiana w programie IX WTOOPY (mamy nadzieję). Przedstawiamy Zbyszka, który poprowadzi WTOOPowe warsztaty. Niespodziewanie, bo zachorowała Magda.
Zbigniew Rudecki teatrem offowym zajmuję się 10 lat. Tylko lub aż. W Zduńskiej Woli prowadzi dwa teatry: „Fundamentum” i „Face To Face” dla młodzieży 16+, wykreślając ze słownika młodych ludzi stwierdzenie – NIE DA SIĘ. Z wykształcenia teolog – studia ukończone na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, oraz historyk – studia ukończone na Uniwersytecie Łódzkim. Teatralny teoretyk i praktyk. Współpracował m.in. z Muzeum Historii Żydów Polskich „Polin” w Warszawie, Centrum Rozwoju „Ajanta” w Toruniu czy łódzkim Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli. Posiada certyfikaty ukończenia kursów teatralnych m.in. Akademii Kultury i Sztuki w Warszawie, Stowarzyszenia Teatru „Wiczy” w Toruniu, Teatru „Pinokio” w Łodzi oraz praktycznego zastosowania elementów techniki Michaiła Czechowa we wrocławskim Cloud Theater.
Na krakowskiej WTOOPIE (będzie to jego trzecia i pół WTOOPA) poprowadzi warsztaty właśnie z tej ostatniej dziedziny, czyli ruchu i ciała niefizycznego oraz gestu psychologicznego, którym zajmował się Michaił Czechow. Poznacie tylko pewne elementy tej metody pracy, które należy ćwiczyć, rozwijać i adaptować na własne potrzeby aktorskie i sceniczne. Otrzymacie również indywidualne wskazówki do pracy nad ciałem, energią i atmosferą w interakcji z drugim aktorem na scenie oraz widzem.
O sobie mówi – Praca z młodzieżą to moja pasja i wyzwanie, bo jak wiadomo: „Życie to jest teatr… maski coraz inne, coraz mylne się nakłada; wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra przy otwartych i zamkniętych drzwiach”.
I klasycznie garść WTOOPowych statystyk:
3330 minut warsztatów
3052 lat mają uczestnicy WTOOPY
1899 lat mają uczestnicy warsztatów
847 posiłków
390 minut spektakli
128 uczestników WTOOPY
97 uczestników warsztatów
87 osób pełnoletnich
75 różnych imion
70 lat ma najstarszy uczestnik WTOOPY
69 godzin trwa WTOOPA
61 dziewczyn na warsztatach
41 osób niepełnoletnich
36 chłopaków na warsztatach
23,8 lat wynosi średnia wieku uczestnika WTOOPY
19,6 lat wynosi średnia wieku uczestnika warsztatów
15 lat ma najmłodszy uczestnik WTOOPY
12 zespołów
11 spektakli
11 województw reprezentowanych
9 prowadzących warsztaty
7 rodzajów warsztatów
6 Katarzyn
5 Michałów
4 WTOOPowe dni
3 twórców, czyli Baza
1 cel
Na tegoroczną krakowską edycję WTOOPY wolontariusze zjeżdżają z całej niemal Polski. Dzięki dobrze zdanemu egzaminowi przybędzie do nas Rafał Dubel, który był uczestnikiem bielskiej WTOOPY przed dwoma tygodniami. Gra (i wzrusza!) w Teatrze „Nieoetykietkowani” w Zabrzu. W Krakowie będzie filmował i dokumentował nasze teatralne spotkania. Mówiąc krótko, Rafał WTOOPił!
Gościem Specjalnym tegorocznej IX WTOOPY będzie senator RP, aktor teatralny i filmowy oraz reżyser teatralny Jerzy Fedorowicz. Ukończył studia na Wydziale Aktorskim krakowskiej PWST w 1969 roku. Związany był kolejno z krakowskim Teatrem Rozmaitości (1969/1970), szczecińskimi Państwowymi Teatrami Dramatycznymi (1970/1971), a także Starym Teatrem w Krakowie (1971-1989). W latach 1989-2012 dyrektor Teatru Ludowego w Krakowie. W ramach programu „Terapia przez sztukę” między innymi wyreżyserował w Teatrze Ludowym Romeo i Julię Szekspira, zapraszając do wcielenia się w role członków dwóch skłóconych rodów przedstawicieli subkultur punków i skinów (1991-1992). Ważnym aspektem jego życia jest angażowanie się w rozmaite akcje charytatywne. Poseł na Sejm RP V, VI i VII kadencji (2005-2015), obecnie senator RP IX kadencji (od 2015).
Przypominamy wszystkim WTOOPowiczom o zabraniu ze sobą do Krakowa wygodnych, niekrępujących STROJÓW NA WARSZTATY!
Oczywiście sprawdzając prognozę pogody na WTOOPĘ, trafiliśmy na skrajności: trzy prognozy z pięciu są bardzo optymistyczne, a dwie bardzo nieoptymistyczne.
Czwartek:
22-23°C słońce vs. deszcz (4-1)
Piątek:
21-27°C chmury vs. deszcz (3-2)
Sobota:
13-22°C (sic!) słońce vs. deszcz (3-2)
Niedziela:
18-21°C chmury vs. deszcz (2-3)
Ale nie przejmujcie się, bo bez względu na pogodę i tak wszystko będzie dobrze!
Nastąpiła drobna zmiana w warsztatach. Ostatnie do przedstawienia zostały warsztaty z… i to niech pozostanie słodką tajemnicą. Poprowadzi je Michał Graffstein – jeden z „ojców założycieli” WTOOPY. Odpowiedzialny za stronę graficzną, witrynę www oraz projekty graficzne i dokumentację fotograficzną. WTOOPowy mózg analityczny. Z zamiłowania fotograf, podróżnik i… kierowca. Życzliwy, ale i – co sam potwierdza – czasami choleryczny. Uśmiechnięty i konkretny. Po prostu jedyny w swoim rodzaju Grafi.
Zespół Teatralny „Studio T” istnieje od 1989 roku, kiedy to został założony przez Elżbietę Barańską-Konieczną. Młodzież biorąca udział w zajęciach szkoli swój warsztat aktorski podczas ćwiczeń dykcyjnych oraz ruchowych, a także pracując nad tekstem literackim, przygotowując etiudy teatralne i wreszcie tworząc spektakle. W tym roku „Studio T”, prowadzone przez Annę Kamykowską, jest po raz trzeci gospodarzem WTOOPY.
Teatr „KloszART” działa na terenie Olsztyna od września 2006 roku. Naszym podstawowym środkiem przekazu jest słowo, jednak jesteśmy otwarci na różne konwencje czy relacje i formy kontaktu z widzem. W swoich sztukach próbujemy poruszać różne tematy, sięgając do wielu gatunków literackich i działając na wiele zmysłów. Staramy się także nie ograniczać do tradycyjnej przestrzeni teatralnej, występując również w pubie „Stary Zaułek”, na świeżym powietrzu czy na balkonie. Z tych względów Teatr „KloszART” uznawany jest za teatr poszukujący. Dążymy do rozwoju przez udział i organizowanie warsztatów teatralnych. Od 2013 roku organizujemy w Olsztynie Plenerową Noc Teatralną im. Krystyny Spikert. Pracujemy nie tylko nad warsztatem aktorskim, gdyż dużą uwagę poświęcamy także technicznej stronie spektaklu, jak przygotowaniu scenariusza, reżyserii czy scenografii. Zajęcia prowadzi Mateusz Mirczyński.
W sobotę o 12.30 specjalne kameralne warsztaty z dramaturgii teatralnej poprowadzi dla instruktorów Michał Buszewicz – dramatopisarz, dramaturg, absolwent specjalizacji dramatologicznej Wiedzy o Teatrze UJ i specjalizacji dramaturgicznej na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Autor tekstów: Zbrodnia, Proces Berentyzacji, Bohaterki, Misja (Wojny, od których uciekłem), Piotrusia Pana na motywach powieści Jamesa Barrie’go oraz Ciąg. Współrealizował program Instytutu Teatralnego „Lato w teatrze” w podkrakowskich Piekarach. Współpracował jako dramaturg z Eweliną Marciniak, z którą zrealizował Nowe Wyzwolenie S.I. Witkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Kobietę z przeszłości Rolanda Schimmelpfenniga w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. J. Słowackiego w Koszalinie, Amatorki wg Elfriede Jelinek w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i Skąpca na motywach komedii Moliera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy oraz z Anną Augustynowicz przy realizacji Edwarda II wg Christophera Marlowe’a w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W tym samym teatrze wyreżyserował spektakl Kwestia techniki według własnego scenariusza. Jest także reżyserem filmu krótkometrażowego na podstawie fragmentu powieści Jamesa Joyce’a Finneganów Tren. Od czerwca 2015 do sierpnia 2016 roku pełnił funkcję kierownika dramaturgów Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Teatr „Piąta Ściana” założony został w 2007 roku. Zespół, prowadzony przez Elwirę Szwedo-Mazurkiewicz, działa przy Konturach Kultury we Wrocławiu. Grupa ma na koncie kilka spektakli, m.in. Żywioły, Historia Doktora F, E.E., Odbicia, W strasznym dworku, Kwiaty dla Mirelli, Król umiera, oraz nagrody i wyróżnienia (m.in. I nagroda na X Dolnośląskich Spotkaniach Teatralnych „Chochoł 2012” za spektakl W strasznym dworku oraz nagrody aktorskie za spektakl Król umiera). Zespół dużo eksperymentuje z teatrem, poszukując własnego języka i swojego miejsca na mapie teatru amatorskiego.
Teatr „Piąta Ściana”
Elwira Szwedo-Mazurkiewicz
Córki Fiedki
reżyseria: Elwira Szwedo-Mazurkiewicz
Ten autorski spektakl sięga do powieści Fiodora Dostojewskiego. Losy pięciu kobiet: Nastii z Białych nocy, Sonii Marmieładówny ze Zbrodni i kary, Katarzyny Iwanowny z Braci Karamazow, Marii Timofiejewny z Biesów oraz Nastazji Filipowny z Idioty, łączy w tajemniczy sposób jedno miejsce, w którym się spotykają. Razem z nimi przechodzimy przez ich historie i dramaty, a wszystko to w aurze zagadki i piętrzących się niewiadomych. Premiera spektaklu odbyła się w czerwcu 2016 roku w Konturach Kultury we Wrocławiu. Teatr „Piata Ściana” wybrał na spektakl przestrzeń starej piwnicy, ale od listopada jest też grany w klasycznych przestrzeniach teatralnych.
Grupa Teatralna „Face To Face” (F2F) działa od 7 lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli i skupia młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych. Zajęcia prowadzi Zbigniew Rudecki. Każdego roku zespół bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody i przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności dzięki uczestniczeniu w rozmaitych warsztatach teatralnych. Kochamy to, co robimy. I dzięki temu właśnie zespół był organizatorem tegorocznej pierwszej edycji zduńskowolskiej WTOOPY.
Pragniemy również podziękować firmie Pakler za pomoc przy organizacji tegorocznej krakowskiej edycji WTOOPY.
„Rozregulowani” to gimnazjalno-licealna grupa teatralna, działająca od 2006 roku w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 3 w Zabrzu pod artystyczną opieką reżysera i scenografa Małgorzaty Baryły. Zespół tworzy spektakle od teatru dramatycznego przez formy muzyczne, plastyczne, pantomimiczne, monodramy oraz happeningi. Obecny skład grupy pracuje razem od dwóch lat, realizując rozmaite projekty kulturalne i uczestnicząc w przeglądach i festiwalach teatrów amatorskich. Zespół współpracuje z Teatrem Nowym w Zabrzu w ramach Festiwalu Dramaturgii Współczesnej.
Teatr „Rozregulowani”
Eric Bogosian
Zero problemów
reżyseria: Małgorzata Baryła
Monodram w formie reality show. Zaczyna się niewinnie, a poruszane w monologu tematy coraz bardziej deprymują publiczność, budząc obawę przed skrajnością poglądów naszego bohatera. Bardzo ważne jest to, żeby mieć oczy szeroko otwarte na to, co się dzieje w miejscu, w którym żyjemy, bo kiedyś może być za późno.
Grupa Teatralna „Czeremuchy” działa od 2004 roku w Żukowie. Założycielem zespołu, a także autorem scenariuszy i reżyserem jest Robert Redlicki. Formacja skupia przede wszystkim młodzież szkoły ponadgimnazjalnej. Grupa bierze udział w konkursach i przeglądach teatralnych o zasięgu powiatowym i ogólnopolskim. Repertuar grupy obejmują nade wszystko spektakle o tematyce okolicznościowej, a także widowiska z lekkim zabarwieniem żartobliwym.
Grupa Teatralna „Czeremuchy”
Robert Redlicki
W szuwarach
reżyseria: Robert Redlicki
Spektakl ten to groteskowa wizja współczesnego świata. Oto dwóch młodych mężczyzn wnosi na plażę przy jeziorze ciało człowieka, żeby zastanowić się, jak pozbyć się zwłok. Przez scenę przechodzą postacie różnego pokroju, które wdają się z mężczyznami w dyskusję o własnych zapatrywaniach na świat, traktując jednocześnie leżącego człowieka jak śpiącego pod wpływem alkoholu młodzieńca. Spektakl jest próbą refleksji nad kondycją współczesnego człowieka, który nie potrafi uwolnić się od stereotypowego sposobu myślenia o świecie.
Katarzyna Baran to absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Dyplomowana aktorka teatru tańca – magister sztuki (kierunek: aktorstwo, specjalizacja: aktor teatru tańca). Edukację ruchową rozpoczęła od tańca towarzyskiego, który trenowała przez osiem lat w Małopolskim Centrum Tańca. Uczęszczała do Studia Tańca Współczesnego „Tipuri” Marioli Kleczkowskiej w Krakowie, grając jednocześnie w Teatrze „Bynajmniej” Pawła Buszewicza. Uczyła się w Studiu Teatru Fizycznego w Śląskim Teatrze Tańca. Od 2008 roku uczestniczka Międzynarodowych Konferencji Tańca Współczesnego i Festiwalu Sztuki Tanecznej w Bytomiu oraz praktykantka Śląskiego Teatru Tańca. Od 2011 roku stały nauczyciel tańca współczesnego i latino na tym właśnie festiwalu. W latach 2011-2012 nauczyciel tańca współczesnego w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu. W 2012 roku została zaproszona do San Diego State University przez Josepha Altera – dziekana tamtejszego Wydziału Tańca. Brała udział w warsztatach Tanz Media Akademie w Bauhaus Universitat podczas „Pelerinages Kunstfest” w Weimarze (2010) oraz w seminarium teatralnym podczas międzynarodowego festiwalu Spielart w Monachium (2011). Wystąpiła na festiwalu w Bielefeld ze spektaklem „Future Fryzjers, czyli siedem przypadków owłosionej miłości” w reżyserii Anny Piotrowskiej (2012). Została wybrana do projektu „Dance Move Cities” w trakcie krakowskich Reminiscencji Teatralnych (2014). Nauczyciel tańca współczesnego i latino w Teatrze Tańca Rozbark w Bytomiu (2014). Od ponad czterech lat prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych w całej Polsce. Od czterech lat związana z treningiem siłowym. Niedawno jej nowym zainteresowaniem stał się crossfit, który trenuje w Krakowie. Kasia poprowadzi WTOOPowe warsztaty ruchowe (po raz drugi, pierwszy raz na II WTOOPIE).
Z uśmiechem na twarzy w zwartych szeregach krakowskiego wolontariatu witamy dwie nowe twarze. Aleksandra Bilska przybędzie do nas z Ostrowca Świętokrzyskiego, a Adam Wojciechowski z Zabrza. Serdecznie dziękujemy za dodatkowe ręce do pomocy!
Teatr „Czyli Chilli” powstał we wrześniu 2016 roku przy Zielonogórskim Ośrodku Kultury. Tworzy ją obecnie siódemka młodych, zapalonych, ambitnych aktorów w wieku gimnazjalno-licealnym, którzy z wielką energią i zaangażowaniem wkraczają w świat teatru. Czuwa nad nimi Anna Olechnowicz. Uwielbiają tańczyć, śpiewać i coraz to bardziej i bardziej poznawać tajniki magicznego świata teatru. Grupa przyjaciół, która uwielbia razem spędzać czas, a przy okazji tworzyć coś kreatywnego, co prowadzi do niezłych wyzwań artystycznych.
Teatr „Czyli Chilli”
Beata Kieras
Musisz…?
reżyseria: Anna Olechnowicz
Spektakl przedstawia problemy dotyczące młodzieży i nie tylko. Ukazuje zmaganie się z napierającymi z każdej strony bodźcami: używki, niebezpieczne znajomości, Internet, agresywna reklama itd. W tak trudnych współczesnych czasach warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czy za wszelką cenę warto posiadać wszystko, być takim samym jak inni i na siłę ulegać presji otoczenia. Aktorzy wcielają się w postaci „agresywnych potworów”, które atakują przeciętną, zwykłą osobę, chcąc ubarwić jej z pozoru szare życie.
Wojciech Włodarski i Michał Graffstein po raz kolejny poprowadzą WTOOPowe warsztaty oświetleniowe. Cóż można o nich napisać? Przede wszystkim to, że to „ojcowie założyciele” WTOOPY (razem z Michałem Stachowskim), nazywani zwyczajnie Bazą. Są całym sercem związani z WTOOPĄ od dnia jej narodzin w 2013 roku. Wojtka nazywajcie Tuśkiem, a Michała Grafim, bo inaczej nie reagują. Oni też (razem z Grzegorzem Dobrowolskim) będą się zajmować obsługą techniczną wszystkich spektakli.
Teatr „Panopticum” z Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w Lublinie rozpoczął swoją działalność artystyczną i edukacyjną w 1985 roku. Skupia przede wszystkim młodzież licealną, ale także gimnazjalną i studencką. Teatr jest laureatem wielu głównych ogólnopolskich i międzynarodowych nagród teatralnych, wielokrotnie występował w Niemczech i Finlandii, uczestniczył w międzynarodowych projektach teatralnych w Londynie oraz Ankarze. O „Panopticum” powstało kilka reportaży telewizyjnych i film dokumentalny „Szef”, którego bohaterem jest Mieczysław Wojtas – założyciel, kierownik artystyczny i opiekun zespołu, nieprzerwanie już od 31 lat. Z teatrem od 9 lat stale współpracuje Piotr Tesarowicz, twórca muzyki i aranżacji wokalnych do niemal wszystkich spektakli teatralnych. Zespół w trakcie tegorocznej krakowskiej WTOOPY zaprezentuje dwa spektakle.
Teatr „Panopticum”
ESCape
reżyseria: Mieczysław Wojtas
Spektakl w satyryczny sposób podejmuje problemy współczesnego człowieka, zmanipulowanego przez media, zagubionego pomiędzy realnym a wirtualnym światem, kreowanym przez popularne dzisiaj internetowe portale społecznościowe, komunikatory i telewizję. Zacierające się granice w odczuwaniu tego, co rzeczywiste, a co tylko wirtualne, stają się często przyczyną wielu frustracji, lęków, a nawet dramatów, zwłaszcza ludzi młodego pokolenia.
Teatr „Panopticum”
Iwan Wyrypajew
Odlot
reżyseria: Mieczysław Wojtas
Jest to metaforyczna opowieść o uzależnieniu. Młodzi bohaterowie tworzą skrzywiony, surrealistyczny obraz własnego, wewnętrznego świata, w którym poszukują podstawowych wartości: piękna, wolności, miłości oraz Boga. Są pełni tęsknot i marzeń, ale wpadają w pułapkę narkotycznego „piekła”, z którego wydaje się nie ma już wyjścia, bo nawet drzwi są w nim tylko narysowane. W życiu są zazwyczaj drzwi prawdziwe i jest ich wiele, wystarczy tylko wybrać odpowiednie i wyjść – najlepiej do pięknego, zielonego ogrodu.
Pragniemy również serdecznie podziękować kolejnemu sponsorowi tegorocznej krakowskiej WTOOPY, czyli Restauracji „Balaton”, mieszczącej się przy ulicy Grodzkiej 37, do odwiedzenia której gorąco zachęcamy!
Od I WTOOPY towarzyszy nam jako sponsor Espresso Service. Dzięki niemu właśnie możemy bez ograniczeń pić absolutnie cudowną kawę w trakcie całych teatralnych spotkań. Pragniemy za to bardzo podziękować!
Zespół Teatralny „Echo”, działający przy Grajewskim Centrum Kultury od 2011 roku, a prowadzony przez Joannę Chorosińską, to grupa licealistów (w chwili obecnej licealistek), pasjonujących się teatrem, dla których scena staje się miejscem współpracy, twórczych poszukiwań i odkrywania samego siebie. Tworzymy przedstawienia pełne emocji. Bawimy i zmuszamy do myślenia. Zadajemy pytania i poszukujemy niejednoznacznych odpowiedzi.
Zespół Teatralny „Echo”
Joanna Rudkowska
Ręce
reżyseria: Joanna Chorosińska
Spektakl wydobywa uniwersalne przesłanie dramatu Balladyna Juliusza Słowackiego, że ludzkie namiętności są ponadczasowe, zło zostaje w końcu ukarane, a najwyższym sędzią staje się nasze sumienie. Taka historia mogła zdarzyć się wszędzie i w każdej epoce. Tak naprawdę każdy z nas mógłby być Balladyną, każdego mogłaby ponieść pycha, egoizm, żądza sukcesu i władzy. Ludzkie uczucia są dwuznaczne. W zależności od wydarzeń rozpięte między przeciwieństwami, prowadzące zarówno do miłości, jak i do śmierci.
Magdalena Oracz od dzieciństwa związana jest z teatrem, a w właściwie teatrami z Miejskiego Ośrodka Kultury w Legionowie. Zawodowo zajmuje się Czymś Zupełnie Innym, ale za to w branży, która przynajmniej w pewnym sensie jest artystyczna. Zwolenniczka dialogu pod wszelką postacią i uwalniania emocji. Przeciwniczka grania poza sceną. Soheyl Mohammad to wychowany w Szwecji obywatel świata. Poza Szwecją mieszkał też w Niemczech, Polsce i Singapurze. Od ponad dziesięciu lat zajmuje się animacją 3D w grach komputerowych. Pracował przy takich grach jak „Wiedźmin 3”, „Crysis 2”, „Crysis 3” i „Mad Max”. Specjalizuje się w percepcji ruchu i związanej z nią iluzją życia. Razem, ze względu na zupełnie inne doświadczenia, mają też inne spojrzenie na emocje i ruch. Dzięki temu podczas warsztatów spodziewać się możecie nie tylko połączenia ich doświadczeń, ale również zrozumienia, czemu się nie zgadzają.
Teatr „Fundamentum” działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr, pod kierownictwem Zbigniewa Rudeckiego, działa od 10 lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci odkrywają coś nowego. Warto wspomnieć, że w kwietniu tego roku teatr był współorganizatorem pierwszej edycji zduńskowolskiej WTOOPY.
Teatr „Fundamentum”
Marek Hłasko
4PAK
reżyseria: Zbigniew Rudecki
Kompilacja czterech opowiadań Marka Hłaski: Śliczna dziewczyna, Pierwszy krok w chmurach, Najświętsze słowa naszego życia i Opowiem wam o Esther. Każdy z epizodów stanowi osobną część, jednak łączą się one w jednym temacie: zaburzonych relacji interpersonalnych na płaszczyźnie damsko-męskiej.
Elwira Szwedo-Mazurkiewicz zagości na WTOOPIE po raz drugi (była na I WTOOPIE w 2013 roku). I w podwójnej roli – prowadzącej warsztaty i prowadzącej Teatr „Piąta Ściana”. Jest animatorką kultury oraz reżyserem teatru dzieci i młodzieży. Od 2002 roku regularnie prowadzi warsztaty teatralne dla różnych grup wiekowych – dzieci, młodzieży i osób dorosłych – w ramach programów edukacyjnych, a także zajęć animacyjno-społecznych z osobami niepełnosprawnymi oraz trudną młodzieżą. Ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień na festiwalach i przeglądach teatralnych w całej Polsce (Wrocław, Warszawa, Szczecin, Kraków, Teresin, Kłodzko, Zgorzelec, Słupsk, Opole). Od 2012 roku realizuje autorskie projekty Fundacji Kilo Kultury, a od 2013 roku prowadzi ośrodek Kontury Kultury na wrocławskim Nadodrzu, gdzie działa ze swoim Teatrem „Piąta Ściana”, skupiającym młodzież licealną i studencką. Na tegorocznej WTOOPIE poprowadzi warsztaty z improwizacji teatralnej.
W Zielonogórskim Ośrodku Kultury działa Teatr „Zza Winkla”, prowadzony przez Kamilę Winkler i Annę Olechnowicz. Skupia młodych ludzi, chcących przez teatr wyrazić siebie, dotknąć niemożliwego i uwrażliwiać. Zabawę w teatr traktują bardzo serio i chęciami są w stanie na scenie zrobić wszystko. Działają w obrębie słowa, plastyki, muzyki i rekwizytu. Cały czas poszukują, poszukują i jeszcze raz poszukują…
Teatr „Zza Winkla”
Piotr Rowicki
Odkręć się
reżyseria: Kamila Winkler, Anna Olechnowicz
Pełna humoru i dobrej zabawy opowieść o marzeniach i wytrwałości w dążeniu do celu.
Z przyjemnością informujemy, że po raz kolejny Sponsorem Głównym krakowskiej edycji WTOOPY jest Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie, za co pragniemy bardzo serdecznie w tym miejscu podziękować!
Przedstawiamy pierwszy z jedenastu zespołów, które wezmą udział w tegorocznej krakowskiej WTOOPIE. Gdyby Grupa Teatralna „Hurragram” zechciała dojść na WTOOPĘ na piechotę, zajęłoby jej to mniej więcej 64 godziny, podczas których pokonałaby 314 kilometrów, bo taki właśnie dystans dzieli Nowy Dwór Mazowiecki od Krakowa. Zespół działa przy Nowodworskim Ośrodku Kultury od października 2011 roku i złożony jest z nadaktywnych ludzi nadzdolnych inaczej, o skłonnościach do nadużywania swojej obecności na scenie. Pod czujnym okiem Katarzyny Rospędowskiej ciągle szukają nowych doświadczeń i własnego teatralnego języka, pracując nad tekstami komediowymi, dramatycznymi, kabaretowymi, poetyckimi i autorskimi. Łączy ich wszystkich radość z grania, aż chce się krzyczeć HURRA, GRAM! A na niezawodową scenę teatralną wkraczają niczym HURRAGAN!
Grupa Teatralna „Hurragram”
Aleksander Fredro
Pierwsza lepsza
reżyseria: Katarzyna Rospędowska
Każdy z nas pragnie odnaleźć swoją drugą połowę. Niektórzy liczą na miłość wielką i romantyczną. Innym wystarczy wierność i uczciwość. Niewielu przyzna się do tego, że liczy na kogoś pięknego i majętnego. A Alfred… po prostu chce się ożenić. Wpada na plan idealny i genialny w swej prostocie. Ale czy naprawdę można się ożenić z pierwszą lepszą?
Kochani, przedstawiamy Wam tegoroczny krakowski wolontariat! Czynimy to z ogromną radością, bo wiemy, że dzięki ich ciężkiej pracy Wy będzie się czuć podczas naszego teatralnego spotkania wyjątkowo. A oto i cała ekipa, która będzie czekać na Wasz przyjazd, zaprowadzi do hostelu, wszystko wyjaśni, wskaże drogę, nakarmi i napoi, jak będzie trzeba przytuli i pogłaszcze, pocieszy i rozśmieszy, i bezpiecznie przeprowadzi każdego przez cztery dni WTOOPowego szaleństwa!
Niezastąpione dziewczyny: Hanna Baran, Olga Burzyńska, Olga Grzechynka, Monika Łata, Wiktoria Majka, Michalina Ziomek
Niezastąpieni panowie: Maciej Jarosz
oraz niesamowita ekipa zduńskowolskich wolontariuszy: Przemysław Poraziński, Konrad Sobczak oraz Robert Wroński
a pomagać im jeszcze będą ściśle związani z Bazą: Joanna Wojcieszek oraz Marcin Kapcia
Na obiadki wędrować będziecie w dwóch turach (14.15 lub 15.00) do Baru Pod Kopytkiem, który mieści się na placu Sikorskiego 1. Od Centrum Młodzieży „Kopytko” oddalone jest zaledwie 300 metrów. Co tam przygotują dla WTOOPowiczów, pozostaje tajemnicą, ale będzie smakować!
A w pierwszy dzień wszyscy WTOOPowicze wyjeżdżają do Korzkwi do harcerskiego Ośrodka Wypoczynkowo-Szkoleniowego, gdzie nastąpi oficjalne rozpoczęcie IX WTOOPY w cudownych plenerach u stóp XIV-wiecznego zamku. Tam dowiemy się czegoś więcej o WTOOPIE, tam spotkamy się z Gościem Specjalnym, tam też zjemy kolację, a potem będziemy się bawić i cudownie integrować.
Kolejny raz uczestnicy krakowskiej WTOOPY spędzą trzy upojne noce w hostelu Good Bye Lenin Revolution, który znajduje się przy ulicy Dolnych Młynów 9. Stąd wszędzie macie blisko. WTOOPowicze zostaną zakwaterowani w 4-, 6-, 8- i 12-osobowych pokojach. Tam będziecie zajadać się śniadankami z samego rana, żeby nabrać sił przed warsztatami. A wieczorami albo nocami… Może tego lepiej nie wiedzieć…
Składamy w tym miejscu serdeczne podziękowania Hostelowi Good Bye Lenin Revolution, który znowu występuje w charakterze sponsora naszej WTOOPY!
Organizatorem oraz gospodarzem krakowskiej edycji WTOOPY jest już po raz trzeci Centrum Młodzieży im. dr. Henryka Jordana w Krakowie, działające w samym sercu teatralnego Krakowa przy ulicy Krupniczej 38. Stąd blisko do Teatru „Groteska”, Teatru „Bagatela” czy Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej.
Centrum Młodzieży to największy młodzieżowy dom kultury w Małopolsce, który działa od 1952 roku. Obecnie działa w nim ponad 250 grup zajęciowych, zrzeszających blisko 3000 uczestników.
W Centrum Młodzieży właśnie odbędą się wszystkie warsztaty oraz prezentacje spektakli. Żeby dotrzeć tu rano na warsztaty, będziecie musieli pokonać 240 metrów od Waszego hostelu Good Bye Lenin Revolution. A żeby zjeść obiad między warsztatami a spektaklami, będziecie musieli się przespacerować od Centrum Młodzieży 300 metrów do Baru Pod Kopytkiem. A dla tych, którzy po omówieniach nie będą mieli dość, informacja, że z Centrum Młodzieży na Rynek Główny jest dokładnie 900 metrów.
Jesteśmy przekonani, że w tych gościnnych progach Centrum Młodzieży poczujecie się jak u siebie w domu!
Kochani WTOOPowicze, z radością ogłaszamy, że właśnie rozpoczynamy 30-dniowe odliczanie do krakowskiej edycji tegorocznej WTOOPY, która rozpocznie się 15 czerwca. Dowiecie się już wkrótce, kto, co, jak i gdzie. Mamy głębokie przekonanie, że i ta IX WTOOPA okaże się spotkaniem wyjątkowych ludzi, których połączy miłość i pasja do teatru!