Uczestnicy

W XXI Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” – Zduńska Wola 2023 weźmie udział dziesięć zespołów teatralnych, reprezentujących pięć województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie dwanaście spektakli.

Zespół Teatralny „Sceneria”

Arystofanes

   Sejm Kobiet

reż. Anna Dermont-Brandys

Zespół Teatralny „Sceneria” działa przy Młodzieżowym Domu Kultury nr 1 w Zabrzu. Należą do niego zarówno studenci, którzy mają kilkuletnie doświadczenie w występach z zespołem, jak również licealiści, którzy niedawno dołączyli do grupy. Zespół występował na miejskich i wojewódzkich festiwalach teatralnych, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Aktorzy chętnie sięgają po różne formy i gatunki teatralne.

Spektakl Sejm kobiet powstał w oparciu o antyczną sztukę grecką Arystofanesa, której problematyka okazuje się być aktualna również współcześnie. Porusza temat praw kobiet i w zabawny sposób konfrontuje świat mężczyzn i walczących o władzę kobiet. Oprócz humoru pojawia się też nutka refleksji.

Zespół Teatralny „Sceneria”: Młodzieżowy Dom Kultury nr 1, ul. Tarnopolska 50, 41-807 Zabrze

Prowadząca zajęcia: Anna Dermont-Brandys

Zespół: Maja Galus, Przemysław Jelonek, Nikodem Kluskiewicz, Kamila Malcherczyk, Kacper Mynarek, Alicja Pietrasińska, Patrycja Pyclik, Julia Skamira, Kamil Teichman, Zuzanna Thiemel

Grupa OOF – Teatr „Yeta”

Jean-Baptiste Racine

   Fedra

reż. Mari Michalak-Nowak i Julia Gałas

Grupa OOF powstała w wyniku inicjatywy dwóch aktorek Teatru „Yeta” jako swego rodzaju eksperyment. Chciałyśmy zacząć pracę nad własnym spektaklem od zera, za pewnik mając tylko scenariusz. Grupa została skompletowana w znacznej większości w wyniku castingu i dla wielu z nas jest to pierwszy spektakl w życiu. Ale też, nie ukrywamy, że trochę o to nam chodziło. O stworzenie przestrzeni, w której każda osoba w zespole będzie mogła znaleźć swoje miejsce. Finalny produkt, czyli Fedra, był do tego pretekstem.

Fedra Racine’a to tragedia oparta na greckim micie, ale jej problematyka jest uniwersalna. Główni bohaterowie próbują dorosnąć do wyobrażenia o tym, jacy powinni być i czego oczekują od nich inni. Ta walka z własną naturą każdego wiele kosztuje, czego jesteśmy świadkami. To spektakl o tym, jak wysoka może być cena upartości, zmuszający do refleksji, czy zawsze warto tę cenę zapłacić.

Grupa OOF – Teatr „Yeta”: Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, 90-113 Łódź

Zespół: Julia Ciołkowska, Julia Gałas, Katarzyna Mańko, Maria Michalak-Nowak, Laura Olejnik, Dominika Skrzypa, Julia Ślifirska

Grupa Teatralna „Rampa”

Alfred Jarry

   Ubu Król

reż. Nina Wolska

Roland Topor

   Toporiada

reż. Nina Wolska

Grupa działa pod okiem Niny Wolskiej w OPP4 „Centrum Edukacji Twórczej” w Zabrzu. Zrzesza uczniów szkół średnich i studentów. Lubi eksperymentować z różnymi rodzajami teatru. I tak w zeszłym roku wzięła na warsztat sztukę zaliczaną do klasyki teatru, tragifarsę obyczajową Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej, a w tym sięgnęła do twórczości francuskich surrealistów: Alfreda Jarry’ego, adaptując jego sztukę Ubu Król czyli Polacy, oraz Rolanda Topora, tworząc Toporiadę – kolaż monodramów na bazie wybranych tekstów z tomów opowiadań Dziennik paniczny i Czarne krowy. Teatr stanowi dla zespołu zarówno odskocznię od codziennej nudy, jak i platformę wymiany doświadczeń z innymi grupami. Stąd potrzeba wyjazdów na festiwale oraz wspierania amatorskiego ruchu teatralnego na własnym podwórku. Grupa, oprócz udziału w przeglądach i różnorakich imprezach o charakterze niekonkursowym, jest organizatorem zabrzańskiego festiwalu OHO o zasięgu wojewódzkim, którego dziesiąta edycja odbędzie się w czerwcu tego roku.

Ubu, niewykształcony, żądny władzy prymityw sięga za namową żony po polską koronę, zabijając podstępnie panującego w Polsce króla Wacława. Następnie sprawuje władzę w głupi i okrutny sposób, siejąc terror i postrach wśród ludności. Żyje ponad stan, a gdy skarbiec państwa pustoszeje, wprowadza absurdalne reformy oraz morduje kolejno szlachtę i sędziów, aby przejąć ich majątki. Trudno nie zauważyć, że Ubu Król, który powstał jako sztubacki żart 15-letniego licealisty, okazuje się dzisiaj w wielu kwestiach niemal proroczy.

Zapraszamy też na spotkanie z Rolandem Toporem: wrogiem konformizmu, banału i „myślowych gotowców”. Człowiekiem, który traktował śmiech jako reakcję alergiczną na rzeczywistość i sposób ucieczki od niej. Toporiada to kolaż pięciu monodramów, których wspólny mianownik stanowi niczym nieskrępowana wyobraźnia francuskiego twórcy. Chichocząc prosto w pysk pustej powadze i napuszonej prozaiczności, autor wykroił sobie obszar bez boga i śmierci, wolny od moralności i powagi. Plac zabaw, niczym pokój w domu wariatów, w którym spotykają się wybrani bohaterowie opowiadań z tomików Dziennik paniczny czy Czarne krowy. Bo cytując samego Topora: „kretyn to istota zabawna, malownicza. Obcując z nim, człowiek zyskuje na pewności siebie, słowem – kretyn wprawia w dobry humor i zapewnia zdrowie”.

Grupa Teatralna „Rampa”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 4 – Centrum Edukacji Twórczej, ul. Korczoka 98, 41-806 Zabrze

Prowadząca zajęcia: Nina Wolska

Zespół: Hanna Gaweł, Maja Gaweł, Wiktoria Horba, Oskar Kuboń, Aleksandra Orłowska, Julia Pindycka, Wiktoria Poczekajczyk, Alicja Przedworska, Oliwia Sorokowska, Filip Stelmaszak

Teatr „Pierwsze Kroki”

   …a wszystko było dobre

reż. Magdalena Marek

Teatr istnieje od 15 lat i choć zmieniają się jego członkowie (prowadząca też się zmienia, ale raczej fizycznie niż mentalnie), to niezmiennie poszukujemy różnych form teatralnego wyrażania siebie samych i otaczającego nas świata. Lubimy zabawy rodem z podwórka, gry improwizacyjne, tworzenie etiud, zabawę konwencjami teatralnymi. Spektakle tworzymy wspólnie. Nie zdarzyło nam się zrealizować spektaklu na bazie gotowego scenariusza. Scenariusz traktujemy raczej jako końcowy zapis porządkujący nasze przeżycia i pomysły powstałe na zajęciach. Niemniej pewnie dorośniemy i do takiej formy pracy.

Spektakl powstał z opowieści, rozmów i potrzeb młodych aktorów. Wypowiedziane na głos obawy, marzenia, plany ubraliśmy w ruch sceniczny, który powstawał zarówno w czasie ćwiczeń improwizacyjnych, jak i choreograficznych. Pragnęliśmy połączyć to, co nasze, proste, czasem przyziemne i karkołomnie dosłowne, z tym, co niedookreślone, symboliczne i poetyckie, dlatego obok wyznań młodych ludzi bryluje Wisława Szymborska, obok ruchu ilustracyjnego – teatr tańca, obok prozy naszego życia – liryka teatru. Skupieni na swoim „ja”, „moje”, próbowaliśmy znaleźć klucz do tego co „nasze”, „wspólne”, „trwałe”; przekroczyć nieodpartą potrzebę skupienia się na sobie i oceniania innych. Szukaliśmy sposobów wyrażenia największej z potrzeb – potrzeby akceptacji.

Teatr „Pierwsze Kroki”: Pałac Młodzieży, ul. Emilii Plater 3, 10-900 Olsztyn

Prowadząca zajęcia: Magdalena Marek

Zespół: Hanna Biegańska, Róża Biegańska, Stanisław Budny, Aniela Dremo, Barbara Frala, Róża Jaśkiewicz, Marcelina Kępczyńska, Anna Polak, Łucja Stankiewicz, Zuzanna Szykuła, Jakub Woźniak

„Lipny Barszcz”

   Lipny Barszcz

reż. Zespół

„Lipny Barszcz” to teatr, który kocha kontrast. Mateusz i Adam działają razem na scenie od 2016 r., a w 2022 r. połączyli siły z gitarzystą-improwizatorem mihauem, by wspólnie tworzyć niepowtarzalne historie na oczach widzów. Nieobce im zarówno sceny barowe, jak i teatralne. Grywali na festiwalach teatralnych, performerskich oraz improwizacyjnych. Poza działalnością sceniczną prowadzą także warsztaty z zakresu kompetencji miękkich, w tym warsztaty impro oraz teatralne.

Lipny Barszcz to także nazwa spektaklu (a właściwie formatu), który powstał jako pierwszy owoc współpracy duetu Adama i Mateusza. Jest to tzw. longform, a więc spektakl opowiadający jedną, spójną historię. Jego ramy są bardzo szerokie i pozwalają na swobodne budowanie historii, dzięki czemu każdy Lipny Barszcz jest zupełnie inny od poprzedniego.

„Lipny Barszcz”: Katowice

Zespół: Mateusz Barczyk, Adam Lip, Michał Woś

Grupa Teatralna „Próbownia”

Eugène Ionesco

   Łysa śpiewaczka

reż. Piotr Mąka

Grupa Teatralna „Próbownia” to zespół skupiający młodych ludzi, którzy dzielą wspólną pasję występowania na scenie. Grupa powstała w 2011 roku. Od tamtej pory działa jako sekcja Chodzieskiego Domu Kultury. Samodzielnie opracowujemy sztuki, interpretujemy gotowe teksty, a wcześniej pisaliśmy także własne scenariusze. Jesteśmy sobie sterem i żeglarzem, bo sami reżyserujemy, obmyślamy stroje, rekwizyty i charakteryzację. Często sięgamy po groteskę, wyśmiewając absurdy życia. Naszym celem jest promowanie sztuki teatralnej w lokalnym środowisku, co jednocześnie pozwala nam na realizowanie swojej pasji – bycia na scenie.

Łysa śpiewaczka jest jednym z pierwszych i najważniejszych dzieł należących do teatru absurdu. Sztuka łamie wszystkie utarte schematy: począwszy od struktury dramatu, przez budowanie postaci, na fabule kończąc. Tu absurd goni absurd, nie ma związków przyczynowo-skutkowych, natomiast przekaz, mimo upływu lat, jest niezmiennie aktualny: tragedia ludzi, którzy – choć mówią tym samym językiem – nie potrafią się ze sobą porozumieć.

Grupa Teatralna „Próbownia”: Chodzieski Dom Kultury, ul. Warsztatów Jazzowych 2, 64-800 Chodzież

Prowadzący zajęcia: Piotr Mąka

Zespół: Wiktoria Belter, Wiktoria Jóźwiak, Kajetan Kołodziej, Zuzanna Kowalińska, Michalina Kozioł, Szymon Nowak, Zuzanna Ryszewska, Blanka Sworowska, Nikodem Szudrowicz

Teatr „ADHD”

Eugène Ionesco

   Przyszłość w jaju

reż. Nina Wolska

Grupa działa pod okiem Niny Wolskiej w Pałacu Młodzieży w Katowicach. Zrzesza uczniów szkół średnich. W poprzednich latach pracowała z tekstami Sławomira Mrożka, wystawiając m.in. jednoaktówkę Jeleń czy spektakl Na imię mi Byt, na który złożyły się wybrane utwory autora z tomu Małe Prozy. W tym roku zmierzyła się z twórczością francuskiego dramaturga Eugène’a Ionesco, adaptując sztukę Przyszłość w jaju, albo różnych ma Pan Bóg stołowników. Uczestnicy traktują występy sceniczne zarówno jako możliwość prezentacji efektów swojej pracy przed publicznością, jak i – przede wszystkim – jako wspólną przygodę oraz antydepresant na szarą rzeczywistość. To tłumaczy rokroczne powroty na WTOOPĘ, która nie funkcjonuje w trybie konkursu z jurorami, tylko daje radość ze wspólnego bycia, grania i rozmów pospektaklowych, nieobciążonych widmem wzajemnej konkurencji.

„Niech żyje produkcja! Niech żyje biała rasa!” – to motto jednoaktówki Ionesco, której pełny tytuł brzmi: Przyszłość w jaju, albo różnych ma Pan Bóg stołowników. Bo nie czas na indywidualizm czy autentyczność jednostki, bowiem ta, prędzej czy później, musi ulec presji otoczenia, podporządkować się mieszczańskim stereotypom, zajmując miejsce w pochodzie białej rasy i skwapliwie wypełniając wyznaczoną funkcję społeczną… chociażby produkując kolejne pokolenia tłamszonych i tłamszących. I tylko czasem zastanawia ta, podkreślana przez autora, niespójność między słowem a zachowaniem, różnica między racją jawną a intencją ukrytą, pozorem a bytem postaci niezdolnych do porozumienia i ślepo tkwiących w utartych przez pokolenia schematach myślowych i schematach zachowań. Przyszłość w jaju, albo różnych ma Pan Bóg stołowników stanowi kontynuację innego dramatu Ionesco Kubuś, czyli uległość.

Teatr „ADHD”: Pałac Młodzieży, ul. Mikołowska 26, 40-066 Katowice

Prowadząca zajęcia: Nina Wolska

Zespół: Wojciech Darmosz, Tymoteusz Dąbrowski, Łucja Dubiel, Radosław Dyrbuś, Iga Flak, Kaja Flak, Alicja Giedrojć, Hanna Jabłońska, Dominika Sroka, Karolina Sroka, Łucja Strzoda

„Raczkujący Cyrk Jonatana Maciejowskiego”

Jonatan Maciejowski, Grażyna Żygłowicz

   TUWIMy

reż. Jonatan Maciejowski i Grażyna Żygłowicz

Ja nazywam się Jonatan Maciejowski i pochodzę z Kołaczyc (małego miasta w województwie podkarpackim). Od najmłodszych lat lubiłem scenę i niesienie przez nią radości ludziom. Cała moja przygoda zaczęła się od gminnego konkursu recytatorskiego „Testament Jana Pawła II”, który wygrałem, a potem potoczyło się lawinowo. Powiat, województwo, a na końcu trzy wygrane recytatorskie konkursy ogólnopolskie w Lublinie, Lubaczowie i Płocku. W międzyczasie uczęszczałem do Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Bieździedzy, a potem do LO w Kołaczycach. Mogę się pochwalić, że jestem dumnym absolwentem kierunku biologiczno-chemicznego. W 2022 roku miałem ogromną przyjemność i wielki zaszczyt być finalistą FETY we Wrocławiu. Przedstawiłem na nim swój premierowy monodram TUWIMy, który został wyróżniony. Teraz jestem szczęśliwym studentem Wydziału Aktorskiego na Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego i w końcu poznaję tajniki jednego z najlepszych zawodów, jaki można wykonywać.

TUWIMy – każdy, kiedy powie Julian Tuwim, od razu ma przed oczami Lokomotywę. Jednak to nie jedyny utwór, który wyszedł spod jego pióra. Ten spektakl to pewnego rodzaju hołd dla Pana Juliana, którego witalizm zawsze porusza i poprawia nastrój. Jeśli coś cię denerwuje – Tuwim. Jeśli coś gra ci na nerwach – Tuwim. Jeśli dopada cię polski spleen – Tuwim. To też pokazanie, że kiedy potrafimy uważanie się przyglądać światu, to nawet zwykła nuda może być piękną poezją…

„Raczkujący Cyrk Jonatana Maciejowskiego”: Jasielski Dom Kultury, ul. Hugona Kołłątaja 1, 38-200 Jasło

Prowadząca zajęcia: Grażyna Żygłowicz

Zespół: Jonatan Maciejowski

Teatr „Face To Face”

Igor Gorzkowski

   Tajemniczy klient 2.0

reż. Zbigniew Rudecki i Justyna Rubajczyk

Eric Bogosian

   Obudź się i poczuj smak kawy

reż. Zbigniew Rudecki i Justyna Rubajczyk

Teatr działa od 11 lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli, skupiając młodzież ze szkół ponadpodstawowych. Każdego roku grupa bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody zespołowe i indywidualne, ale przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności w trakcie różnych warsztatów teatralnych. Młodzież dzieli się swoją pasją, energią i empatią nie tylko na scenie. Po prostu kochamy to, co robimy!

– Moi drodzy, proszę posłuchać. Pomożemy Wam kompleksowo zbadać jakość obsługi klienta, zoptymalizować standardy, procesy i relacje. Z doświadczenia wiemy, że wprowadzenie nowego systemu obsługi klienta wiąże się z przełamaniem wewnętrznych oporów wśród personelu, a także pozwoli lepiej uzasadnić wprowadzane zmiany. Badanie wskaże obszary obsługi bardziej istotne dla klienta, a także pokaże stopień zadowolenia z nich. Ponieważ tajemniczy klient to człowiek „z misją”, wie, że brak profesjonalnego podejścia i arogancja ze strony obsługi nie są normą i należy z takimi przejawami patologii walczyć. Bycie tajemniczym klientem to nie tylko praca, ale styl życia. Bywa, że działania tajemniczego klienta nie znajdują uznania w oczach społeczeństwa, a przecież wykonuje on swoją pracę za cenę wyrzeczenia się życia osobistego.

Kawa jako dopalacz? Kawa jako „otwieracz” oczu? Kawa jako uzależniacz? Czy kawa po prostu jako pretekst do tego, że się czymś dopingujemy i myślimy, że skłania nas to do racjonalnych (a może niekoniecznie) działań, przemyśleń, decyzji, że staje się usprawiedliwieniem wzmacniającym nas samych. A co jeśli to tylko placebo? Widz będzie zmuszony do kwestionowania swojego światopoglądu. Zderzy się z hipokryzją, półprawdami, (nie)spiskowymi teoriami dziejów, uprzedmiotowieniem, uzależnieniem i tym, do czego może doprowadzić brak empatii.

Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Mateusz Firlej, Hanna Hennig, Gabriela Klocek, Igor Korcewicz, Aniela Łoniewska, Amelia Paradowska, Weronika Pluskota, Bartosz Sławski, Julia Woźnicka

Teatr „Fundamentum”

Grupa działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od kilkunastu lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci teatru odkrywają coś nowego.

Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych, ul. Łaska 61, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Daria Brzezińska, Julia Dybka, Jan Pokora, Kaja Sobota, Kamil Woliński

Stowarzyszenie WTOOPA

Sara Kolankowska, Konrad Mazurkiewicz, Zbigniew Rudecki, Janusz Sikora, Michał Stachowski, Kacper Tomczyk, Robert Wroński

WTOOPA Press

Anna Bajun, Gilbert Bińkowski, Krzysztof Grzybczyk, Maksymilian Marek, Marek Musiała, Justyna Rubajczyk, Oliwia Stęsicka

Wolontariat

Julia Balcerzak, Piotr Kawczyński, Dawid Nowicki, Marcel Piechol, Nikodem Tokarski, Gleb Tretiak