Uczestnicy

W XX Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” Lublin 2023 weźmie udział czternaście zespołów teatralnych, reprezentujących pięć województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie aż czternaście spektakli.

Grupa musicalowa „eM”

Monika Kurowska i Klaudia Macharzyńska

   Chcemy być sobą

reżyseria: Klaudia Macharzyńska

Grupa musicalowa „eM” działa już od 13 lat i na przestrzeni tego czasu stworzyła wiele koncertów i spektakli. Młodzież tworzy projekty, odpowiadając na potrzeby i problemy nie tylko swoje własne, ale także świata. Uczy się zaglądać wgłąb siebie i odkrywać nieznane dotąd możliwości, szlifuje swój warsztat wokalny, aktorski i taneczny, lecz przede wszystkim dobrze się bawi, rozmawia, wymienia myślami i spostrzeżeniami na tematy, które ją dotykają. Grupa „eM” to po prostu przestrzeń, w której można być sobą, gdzie ściąga się wszelkie maski i wykorzystuje sztukę jako formę wyrażania swoich myśli.

Widowisko muzyczne Chcemy być sobą to odpowiedź na wiele ważnych i trudnych problemów, które na przestrzeni lat ciągle dotykają nas tak samo mocno. Opowiadamy historie o trudach życiach, problemach z tożsamością i akceptacją, o tym, co nas boli i cieszy każdego dnia. To muzyczna oraz artystyczna uczta w klimacie polskiego rocka i muzyki alternatywnej z lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Tym razem postawiliśmy na minimalne środki i siłę głębokiego przekazu. Młodzi artyści ściągnęli wszystkie maski, obnażyli się z lęków i frustracji, pokazali swoją wrażliwość i z wysoko podniesionymi głowami krzyczeli, że „CHCĄ BYĆ SOBĄ”. Wszyscy przecież tego chcemy, ale nie każdy ma na tyle odwagi. Oni ją mieli.

Grupa musicalowa „eM”: Gminny Ośrodek Kultury w Pawłowicach, ul. Zjednoczenia 67, 43-250 Pawłowice

Prowadzące zajęcia: Klaudia Macharzyńska, Monika Kurowska

Zespół: Julia Bortlik, Jakub Gruszka, Paweł Grygier, Anna Janulek, Klaudia Klepek, Norbert Kubiena, Maja Kudła, Olga Myszka, Joanna Okopa, Katarzyna Prusaczyk, Emilia Serafinowicz, Hanna Skorupka, Marcin Szulik, Katarzyna Wantuła, Katarzyna Wasilewicz

Karol Mazurek

Karol Mazurek

   Czy warto…?

reżyseria: Karol Mazurek

Karol Mazurek to aktor-amator działający na scenie już 10 lat. Od dziecka grał w spektaklach teatralnych. Obecnie od 8 lat jest aktorem Teatru Puk-Puk i od roku aktorem Teatru Imperialnego. Ma na swoim koncie setki zagranych spektakli, w tym 15 oficjalnych premier i gościnne role w 6 spektaklach. Oprócz zainteresowań teatralnych, jako wokalista wspólnie z rodziną tworzy formację „Mazureczki Band”.

Czy warto…? Czy warto w życiu grać? Czy warto o nie dbać? Czy warto szukać siebie? Na każdym etapie naszego życia to pytanie ma różne odpowiedzi. A Ty dzisiaj jakbyś odpowiedział? Czy każdy z nas odpowiedziałby WARTO? Bohater spektaklu zmaga się z tym pytaniem, szukając odpowiedzi u Boga, Diabła oraz otaczających go ludzi.

Karol Mazurek: Świdnik

Teatr „Face To Face”

Eric Bogosian

   Obudź się i poczuj smak kawy

reżyseria: Zbigniew Rudecki i Justyna Rubajczyk

Teatr działa od 11 lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli, skupiając młodzież ze szkół ponadpodstawowych. Każdego roku grupa bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody zespołowe i indywidualne, ale przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności w trakcie różnych warsztatów teatralnych. Młodzież dzieli się swoją pasją, energią i empatią nie tylko na scenie. Po prostu kochamy to, co robimy!

Kawa jako dopalacz? Kawa jako „otwieracz” oczu? Kawa jako uzależniacz? Czy kawa po prostu jako pretekst do tego, że się czymś dopingujemy i myślimy, że skłania nas to do racjonalnych (a może niekoniecznie) działań, przemyśleń, decyzji, że staje się usprawiedliwieniem wzmacniającym nas samych. A co jeśli to tylko placebo? Widz będzie zmuszony do kwestionowania swojego światopoglądu. Zderzy się z hipokryzją, półprawdami, (nie)spiskowymi teoriami dziejów, uprzedmiotowieniem, uzależnieniem i tym, do czego może doprowadzić brak empatii.

Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Mateusz Firlej, Hanna Hennig, Gabriela Klocek, Weronika Pluskota, Justyna Rubajczyk, Bartosz Sławski, Julia Woźnicka

Teatr „Tym RAZEM”

Michał Zabłocki, Adolf Walewski, Aleksander Fredro

   Bilecik miłosny

reżyseria: Katarzyna Krakowiak

Członkowie Teatru „Tym RAZEM” spotkali się na scenie Miejskiego Domu Kultury w Wołominie w trudnym pandemicznym roku 2020, ale pod obecną nazwą działają od niedawna. W swoich teatralnych poszukiwaniach postawili na teatr klasyczny. W XIX-wiecznych dramatach starają się odnajdywać uniwersalne prawdy o ludziach, charakterach i emocjach, bazując na swoich różnorodnych doświadczeniach scenicznych. Dbają o to, by tworzyć zespół zgrany zarówno na scenie, jak i poza nią.

Choć ślubowali sobie miłość, wierność i uczciwość małżeńską, Julii i Edmundowi trudno oprzeć się pokusom, na które wystawia ich los. Zwłaszcza że chęć dochowania wierności żonie jest równie silna, co chęć sprawdzenia lojalności męża. Nie ułatwiają sytuacji pojawiający się co chwila goście. To codzienne małżeńskie qui pro quo widzowie obserwują niczym przez otwartą ścianę domu dla lalek.

Teatr „Tym RAZEM”: Miejski Dom Kultury w Wołominie, ul. Mariańska 7, 05-200 Wołomin

Prowadząca zajęcia: Katarzyna Krakowiak

Zespół: Rafał Bobrowski, Wiktoria Frelik, Iwona Gołaszewska-Tabaka, Łukasz Jachacy, Kalina Leśnik, Joanna Makarczyk, Karolina Mazur

Teatr „Yeta”

Michaił Fiodorow

   Epitimia

reżyseria: Adam Wrzesiński

Teatr Yeta powstał w 2011 roku. Mottem jego działalności jest zdanie ze „Scenariusza dla trzech aktorów” Bogusława Schaeffera: „Bezmyślna sztuka, to kres sztuki!”. Nazwa zespołu wyłoniła się po kliknięciu w link „Losuj artykuł” na Wikipedii. Yeta pochodzi z argentyńskiego slangu lunfardo, którym posługują się „tangueros” – osoby zawodowo zajmujące się tangiem. Yeta oznacza… czynność przynoszącą pecha. Pierwszy skład osobowy wyłonił się z zajęć warsztatowych, prowadzonych dla adeptów off-owej Grupy Teatralnej „Dziewięćsił” (działającej w Łodzi w latach 1987-2012) przez – związanego z nią od 1991 roku, recytatora, aktora i reżysera, od 2006 roku instruktora dramy – Adama Wrzesińskiego. Yeta jest teatrem literackim, opiera swoje poszukiwania artystyczne o ciekawe teksty dramaturgiczne, przede wszystkim młodych polskich autorów, ale w swej pracy sięga również po „znanych i uznanych” dramaturgów i literatów. W pracy warsztatowej główny nacisk kładziemy na proces kreowania postaci przez aktora i wpisanie tejże postaci we wspólnie budowane dzieło sceniczne.

Rosja. Druga połowa XIX wieku. Stan umysłu. Stan serca. Miłość. Namiętność. Pycha. Oportunizm. Zdrada. Anarchia. Państwowa i osobowa. Za pół wieku ten niezwykły, niezmierzony i niezrozumiały dla wielu kraj skąpie się we krwi. Czy warto ratować coś, co już dawno umarło? Czy jest jakiś ratunek dla ludzi od tak dawna nieżywych? Czy poniesiona ofiara cokolwiek zmieni? Czy warto oddać życie tym, których grzechy się wykupuje? Czy na pewno? Zbigniew Herbert napisał: „I nie bądźcie, na litość boską, nowocześni. Bądźcie rzetelni”. W pracy nad tym spektaklem te słowa były mottem dla naszego zespołu. Czy udało się nam zastosować do zaleceń poety? Przekonaj się. Zobacz.

Teatr „Yeta”: Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, 90-113 Łódź

Prowadzący zajęcia: Adam Wrzesiński

Zespół: Julia Gałas, Maria Michalak-Nowak, Dominika Skrzypa, Natalia Stroiwąs, Dominik Zakrzewski, Paweł Żurawski

Teatr Młodzieżowy „Inwencja”

Katarzyna Szczepaniak i zespół

   Zabawa w teatr

reżyseria: Katarzyna Szczepaniak

Katarzyna Szczepaniak i Olaf Staszak

   Ja, Diabeł

reżyseria: Katarzyna Szczepaniak

Teatr Młodzieżowy „Inwencja” działa przy domu kultury na Czechowie od 2016 roku. Skupia młode osoby w wieku powyżej 14 lat, chcące wyrażać siebie za pośrednictwem realizowanych wspólnie spektakli. Zespół gra w oparciu o autorskie scenariusze, które instruktorka pisze w odpowiedzi na propozycje jego członków. Scenariusz jest konsultowany i uzgadniany z zespołem, zanim zostanie rozpoczęta praca nad jego sceniczną adaptacją.

Zabawa w teatr to kolejny autorski spektakl zespołu. Początkowo stanowił on etiudę teatralną. Okazało się, że publiczność doskonale odczytała przesłanie i bawiła się wyśmienicie, czyli równie dobrze jak aktorzy. Ponieważ skład zespołu się nieco zmienił, pojawili się nowi członkowie, a wraz z nimi następne pomysły na to, co moglibyśmy i co chcielibyśmy „pokazać”, postanowiliśmy etiudę wspólnie rozbudować do spektaklu częściowo improwizowanego, który ostatecznie zaprezentowaliśmy w marcu 2022. Cóż. Wciągnęła nas zwyczajnie ta „zabawa w teatr”!

Ja, Diabeł to monodram, który zaczął powstawać niespełna dwa lata temu. Powstał scenariusz złożony ze spostrzeżeń Olafa, z tego, co chciałby przekazać światu oraz z mojego rozumienia jego potrzeb. Tekst, w którym było dużo buntu i niezgody na ogólny stan rzeczy, na dorosłe spojrzenie na współczesnego młodego człowieka poszukującego własnej tożsamości. Na edukację taką, z jaką musi mierzyć się jej podmiot, czyli uczeń. Choć poruszamy trudne tematy, pytamy o miejsce młodego człowieka w świecie, otwarcie mówimy o jego poszukiwaniach, o palącej, niezaspokojonej potrzebie wsparcia, o tym, jak często czuje się niewidzialny, a jego potrzeby traktowane są protekcjonalnie, czy też pomijane, jak budzi się w nim diabeł, który znajduje sobie wygodne miejsce w każdym z nas, jak podszeptuje mu, żeby się wstydził, że niczego nie może zmienić, oferując mu przeciętność, którą wybiera większość, rozpalamy światło, podsycamy żar, prowokując do zadawania sobie niełatwych pytań, które mimo wszystko i wbrew wszystkiemu mogą przynieść odpowiedzi mające moc zmieniania na lepsze i wzmacniania, niosące wsparcie, którego wszyscy tak bardzo potrzebujemy.

Teatr Młodzieżowy „Inwencja”: Dzielnicowy Dom Kultury SM „Czechów” w Lublinie, ul. Kiepury 5a, 20-838 Lublin

Prowadząca zajęcia: Katarzyna Szczepaniak

Zespół: Aleksandra Cyrankiewicz, Anna Gerkowicz, Szymon Porzak, Weronika Puch, Olaf Staszak, Jagoda Stępniak, Patryk Szałas, Jagoda Szczepaniak, Maja Szczepaniak

Teatr „Off-Road”

   Pod kolor

reżyseria: Martyna Samiec i Marta Zamora

Stowarzyszenie składa się z młodych ludzi, wykształconych w wielu dziedzinach sztuki oraz dzielących zamiłowanie do tworzenia kultury, zwłaszcza teatru. Głównym założeniem Teatru Off-Road jest propagowanie teatru wśród społeczeństwa. Mamy na celu wszechstronny rozwój, od teatru edukacyjnego po teatr alternatywny i offowy. Organizujemy między innymi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży, działania artystyczne w przestrzeni publicznej czy spotkania ożywiające życie kulturalne w naszym mieście. Stowarzyszenie swoją działalność rozpoczęło w listopadzie 2018 roku pod nazwą Niezależny Teatr Nieoetykietkowani, aby w czerwcu 2020 roku oficjalnie zmienić nazwę na Teatr Off-Road.

Autorski spektakl Pod kolor powstał na podstawie inspiracji oraz pomysłów zgromadzonych przez członków zespołu podczas rozważań na temat miłości. Do początkowych inspiracji należały obrazy, utwory muzyczne, poezja czy kinematografia. Spektakl został oparty na antycznej teorii miłości. Podczas pracy spektakl wielokrotnie ewoluował, by finalnie przybrać kształt hybrydy teatru ruchu i wykorzystania słowa mówionego.

Teatr „Off-Road”: Stowarzyszenie Edukacyjno-Teatralne Teatr Off-Road, ul. Opolska 29, 41-800 Zabrze

Zespół: Mateusz Barczyk, Zuzanna Buczak, Wiktoria Frąckowiak, Jakub Gaweł, Aleksandra Kądziołka, Arkadiusz Nadarzewski, Wojciech Owczarek, Tatiana Rusek, Martyna Samiec, Marta Zamora

Joanna Podlodowska i Martyna Sabak

Marcin Wąsowski

   Kiedy wyjdziesz za mąż

reżyseria: Marcin Wąsowski

O kobiecie, która nie ma męża i rodziny, za to ma pracę, mieszkanie i pasje. O ciśnieniu społecznym. O obiadach rodzinnych. O stereotypach. O niezależności. O samokrytyce, z którą zmagamy się wszyscy. O tym, że inni wiedzą „lepiej”, co dla nas dobre. O pragnieniu dzielenia z odpowiednim facetem swojego życia. O poszukiwaniu i braku poszukiwania. O dzieciach. O fajnych kolegach, a kiepskich partnerach. O rodzicach, którzy wspierają i rozumieją, a jednocześnie martwią się. O oczekiwaniach i o oczekiwanych rozczarowaniach. O rozczarowaniach jako takich. O życiu, które się toczy. O rzeczach, które się w życiu robi. O rzeczach, które przestanie się robić, gdy będzie rodzina. O rzeczach, które będzie trzeba robić, gdy będzie rodzina. O marzeniach. O spełnianiu swoich marzeń i niespełnianiu marzeń najbliższych. O tym, że jest dobrze, kiedy wszyscy myślą, że jest źle. I o tym, że źle, kiedy wszyscy są pewni, że jest dobrze. O tym, kiedy w ogóle jest źle, a kiedy dobrze. O tym, że samotność jest OK. O tym, że samotność boli i jest fatalna. O losie i przypadku. O sensie, bezsensie. O sensie bezsensu i o bezsensie sensu. O zwykłych rozterkach, o nieprzespanych nocach, o pasjonujących projektach i po prostu o tym, że życie jest ciekawe.

Joanna Podlodowska i Martyna Sabak: Lublin

Teatr „Krzyk”

   Hej, Ty!

reżyseria: Anna Giniewska i Marek Kościółek

Teatr „Krzyk” założył w 2002 roku w Maszewie w województwie zachodniopomorskim Marek Kościółek. Od 2007 roku działa niezależnie jako stowarzyszenie teatralne, organizując liczne zajęcia warsztatowe i dydaktyczne, a także akcje happeningowe, projekty społeczne, wymiany międzynarodowe oraz festiwale: Ogólnopolską Biesiadę Teatralną „Wejrzenia” i Ogólnopolskie Spotkania Młodego Teatru „Krzykowisko”.

Ten autorski spektakl to impresja teatralna o tym, co zostaje, kiedy świat wiruje i pędzi obok, a my wkraczamy w dorosłość. Jak zapytać siebie o siebie w świecie? Ze swoim bagażem otoczenia, rodziny, relacji i marzeń, które pojawiają się przecież w toku naszych wspólnych inicjacji ze światem. A przecież czasami tylko chwile, ułamki zdarzeń i naszych wspólnych przeżyć bywają zapamiętane i ważne. A często przecież bywa i tak, że mamy li tylko siebie. Może to wystarczy?

Teatr „Krzyk”: Stowarzyszenie „Teatr Krzyk”, ul. Wojska Polskiego 8, 72-130 Maszewo

Prowadzący zajęcia: Marek Kościółek

Zespół: Aleksandra Czubińska, Nikola Palej

Teatr „Nieoetykietkowani”

Anna Mleczko

   Ahmed

reżyseria: Małgorzata Baryła

„Nieoetykietkowani” to licealno-studencka grupa teatralna działająca od 2001 roku w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 3 w Zabrzu pod artystyczną opieką reżysera i scenografa Małgorzaty Baryły. To już ponad 20 lat! Nasze spektakle to różne formy prezentacji teatralnej – od teatru dramatycznego, przez formy muzyczne, plastyczne, pantomimiczne, po monodramy oraz happeningi. Interesuje nas dramat współczesny, ale tworzymy też spektakle autorskie. Często sięgamy po dramat klasyczny czy poezję. To, co tworzymy, uzależnione jest od zainteresowań grupy oraz aktualności podejmowanego tematu. Liczy się wszechstronność i rozwój młodych aktorów, dobra zabawa w grupie oraz realizacja teatralnej fascynacji. Zrealizowaliśmy dotąd około 60 spektakli – mniejszych i większych form scenicznych. Jesteśmy uczestnikami oraz finalistami kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwali, mamy całkiem sporo nagród i wyróżnień, ale przede wszystkim jesteśmy zakochani w teatrze i rozwijamy tę miłość pod skrzydłami profesjonalisty-fascynata. Jak sama nazwa zespołu wskazuje, nie pozwalamy się zamknąć w jakiekolwiek szufladce, eksperymentując z alternatywnymi sztukami scenicznymi i poszukując odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Staramy się, aby każda kolejna premiera była realizowana w odmiennym stylu.

„Żeby mi córka za obcego…! U nas wszystko lepsze, chłopaki też lepsze…”. Jak to jest z naszą gościnnością? Czy obcy zawsze jest zły i co, jeżeli nagle pojawia się w drzwiach? Jak zapatrujemy się na inność? Zapraszamy na spektakl o rodzinie, miłości, walce ze stereotypami, dialogu międzypokoleniowym i… brutalnym zderzeniu tradycji z tym, jak postrzega świat młode pokolenie.

Teatr „Nieoetykietkowani”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 3, ul. Opolska 29, 41-800 Zabrze

Prowadząca zajęcia: Małgorzata Baryła

Zespół: Magdalena Cebula, Oliwer Cieślak, Wiktoria Frąckowiak, Miłosz Kaleta, Amelia Konieczka, Arkadiusz Nadarzewski, Piotr Orzechowski, Maria Rorot, Michał Szymański, Mateusz Wicher

Teatr „Fundamentum”

Grupa działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od kilkunastu lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci teatru odkrywają coś nowego.

Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych, ul. Łaska 61, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Igor Korcewicz, Jan Pokora, Kaja Sobota, Kamil Woliński

Grupa Młodzieżowa Teatru „Krzyk”

Aleksandra Czubińska i Nikola Palej

   Jestem (?)

reżyseria: Aleksandra Czubińska i Nikola Palej

Teatr „Krzyk” założył w 2002 roku w Maszewie w województwie zachodniopomorskim Marek Kościółek. Od 2007 roku działa niezależnie jako stowarzyszenie teatralne, organizując liczne zajęcia warsztatowe i dydaktyczne, a także akcje happeningowe, projekty społeczne, wymiany międzynarodowe oraz festiwale: Ogólnopolską Biesiadę Teatralną „Wejrzenia” i Ogólnopolskie Spotkania Młodego Teatru „Krzykowisko”.

Żyjemy na pograniczu snu i jawy. W codziennym życiu poszukując nowych relacji, jednocześnie zamykając się w bezpiecznych przestrzeniach wirtualnych, które nam je odbierają. Spektakl opowiada o dwóch bohaterkach, które próbują znaleźć równowagę pomiędzy granicami obydwu tych światów.

Grupa Młodzieżowa Teatru „Krzyk”: Stowarzyszenie „Teatr Krzyk”, ul. Wojska Polskiego 8, 72-130 Maszewo

Prowadzący zajęcia: Marek Kościółek

Zespół: Alina Kamińska, Kornelia Mastalerz

Grupa Teatralna „Barter”

   Czerń

reżyseria: Aleksandra Najda, Wiktoria Hymos

To grupa teatralna o kolektywnym podejściu do twórczości. Jej członkowie sami tworzą swoje widowiska, działając na zasadzie barteru, czyli równej wymiany umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Pierwszym spektaklem była Wojna na bagnety, kolejnym Swaty i ostatnim Czerń. Grupa powstała w 2021 roku i wystąpiła m.in. na Studenckiej Wiośnie Teatralnej.

Performance, którego motywem przewodnim jest wielowarstwowy, fascynujący i niepokojący zarazem kolor czerni. Ciemna, z pozoru głucha i pusta przestrzeń, skrywa w swojej głębi głos wojującego z życiem człowieka, jego myśli, emocji, doświadczeń. Niemalże klatkowe ujęcia, czerpiące z podwalin kulturowych symboli i społecznych konstruktów, tworzą siatkę przeplatających się uczuć i przeżyć, spiralę myśli, skojarzeń, uniwersalnych metafor. Oszczędny w środkach obraz ludzkiego smutku, zła, zaślepienia, chłodu, ale i siły, spragnienia, indywidualizmu, wyobraźni. Obraz przeczucia, które każdy z nas nosi w sobie. Krzyk bólu. Tchnienie wolności. Pełen mroku i dwoistości.

Grupa Teatralna „Barter”: Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS, ul. Radziszewskiego 16, 20-031 Lublin

Prowadzący zajęcia: Aleksandra Najda i Przemysław Mrowiński

Zespół: Karolina Góra, Daniel Grabowski, Wiktoria Hymos, Przemysław Mrowiński, Aleksandra Najda, Nikola Owczarewicz, Katarzyna Pitura, Maja Pliszka, Weronika Prus, Melania Sowa, Julia Styk, Krzysztof Wąsik

Teatr „Bez didaskaliów”

Leopold Tyrmand

   Amulet, czyli (zła) wiara

reżyseria: Martyna Chodowska

Zespół rozpoczął swoją działalność artystyczną w 2014 roku w Gimnazjum nr 9 w Lublinie. Obecnie członkami teatru są uczniowie lubelskich liceów oraz studenci, będący rezydentami Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Widowiska zrealizowane przez nasz teatr zostały docenione na wielu konkursach.

Zbiór opowiadań Gorzki smak czekolady Lucullus Leopolda Tyrmanda, wydany w 1957 roku, okazał się źródłem inspirującym reżysera i zespół. Kanwę scenariusza spektaklu stworzył uniwersalny motyw. Symboliczny przedmiot – pojawiający się w tytule amulet – i jego wpływ na losy bohaterów rozpatrywany jest w kontekście terminu „zła wiara”. Ta koncepcja filozoficzna ukuta została przez filozofów egzystencjalnych. Opisuje ona dziwne, ale codzienne zjawisko, w którym ludzie zaprzeczają absolutnej wolności, uważając ją za wynik przyczyn od nas niezależnych, które uniemożliwiają nam swobodne podejmowanie decyzji. Główne postaci sztuki są naszym sercom bliskie. Dlatego być może młodzi aktorzy snują za Tyrmandem dawną fabułę, wcielając się na scenie w społeczność zogniskowaną wokół pozornie przebrzmiałego sporu. Być może czynią to również dlatego, że odnaleziona w starym antykwariacie historia: „Miała w sobie jakąś dziwną tragiczność, fatalną i przesyconą gestami, a także wzmożoną o jedność miejsca, jak w klasycznych pantomimach o nieodwracalności losu”.

Teatr „Bez didaskaliów”: XXIX Liceum Ogólnokształcące im. cc majora Hieronima Dekutowskiego ps. „Zapora”, ul. Lipowa 25, 20-020 Lublin

Prowadząca zajęcia: Martyna Chodowska

Zespół: Antonina Chodowska, Aleksander Kądziela, Iga Nowakowska, Albert Papliński, Krzysztof Piotrowski, Julia Sadurska, Alicja Saran, Emilia Sokołowska

Stowarzyszenie WTOOPA

Emil Janczak, Jakub Oszust, Zbigniew Rudecki, Michał Stachowski, Robert Wroński

WTOOPA Press

Anna Bajun, Gilbert Bińkowski, Julia Sadurska, Oliwia Stęsicka

Wolontariat

Dorian Dolina, Zofia Hetman, Anna Janczak, Piotr Kawczyński, Julia Kowalczyk, Maksymilian Marek, Antoni Rosjan, Gleb Tretiak, Gabriela Wolska