W XVIII Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” Zduńska Wola 2022 weźmie udział dwanaście zespołów teatralnych, reprezentujących sześć województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie prawie jedenaście spektakli.
Teatr „Agrafka”
Karolina Kasprzak
Prawy sercowy
reżyseria: Iga Jambor-Skupniewicz
Teatr „Agrafka” istnieje od 2012 roku. Narodził się w Chełmnie i był grupą teatralną Chełmińskiego Domu Kultury. W 2014 roku stał się osobnym stowarzyszeniem. „Agrafka” to pasja i miłość do teatru. To ludzie, którzy tworząc, bawią się i zarażają innych optymizmem. Poruszają tematy dotyczące tolerancji, korzeni, przemocy, polityki oraz dylematów życiowych, czyli wszystkich tych spraw, które przeżywamy każdego dnia. Agrafkowy styl to „minimalnie w formie, a maksymalnie w przekazie”. Wyznajemy jedną zasadę – połowa sukcesu to dobry scenariusz. Dokładamy do tego trochę pasji i sporo pracy, aby ostatecznie przekuć to wszystko w sukces. Nie spoczywamy jednak na laurach, tylko wciąż bierzemy udział w różnych warsztatach, spotkaniach teatralnych czy wymianach międzynarodowych, nieprzerwanie dbając o rozwój warsztatu aktorskiego.
Prawy sercowy jest silny i rozkładający na łopatki. Jak się po tym pozbierać? Do walki o własne serca stają Marta, Patka, Maria oraz Aga. Każdy człowiek potrzebuje bliskości, akceptacji, uwagi – właśnie w pogoni za tym jesteśmy w stanie naginać swoje granice. Boimy się wstydu, wyśmiania, braku zrozumienia czy samotności. W bohaterkach spektaklu nie ma na to zgody. Przemoc nie ma płci, orientacji czy wytłumaczenia. Przemoc to przemoc. Czy wiesz, że 90% Polek doświadczyło jakiegoś rodzaju przemocy seksualnej, a 20% gwałtu, z czego tylko 20% tego typu przestępstw jest gdziekolwiek zgłaszanych? Czasami wydaje się, że udało nam się już zapomnieć, lecz przy najmniejszym kroku wstecz czujemy ten sam ból, który skryliśmy pod skorupą codziennego życia. Pokazujemy, jak rutyna potrafi być tarczą ochronną przeciw bezradności. Bezradności, do której człowiek się przyzwyczaja, którą tłumaczy, a jednak chce z nią walczyć. Wiemy, że problemy, które poruszamy, dotyczą mnóstwa ludzi i niełatwo je samemu nazwać. Spróbujemy podjąć walkę o serca widzów, bo „prawego sercowego” mógł doświadczyć każdy: pani z kiosku, kolega z ławki, sławny idol albo nasza sąsiadka. Prawy sercowy to słodko-gorzki spektakl o stawianiu granic, o odwadze, o byciu własnym adwokatem podczas rozprawy o swoje serce, ciało i godność.
Teatr „Agrafka”: Stowarzyszenie Teatr Agrafka, ul. Toruńska 25, 86-200 Chełmno
Prowadząca zajęcia: Iga Jambor-Skupniewicz
Zespół: Dorota Kos, Martyna Mróz, Klaudia Rogalska, Sylwia Szczęsna-Komisarska
Teatr „Yeta”
Cyprian Kamil Norwid
Noc tysiączna druga
reżyseria: Adam Wrzesiński
Teatr „Yeta” powstał w 2011 roku. Mottem przyświecającym pracy zespołu jest cytat ze Scenariusza dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera: “Bezmyślna sztuka to kres sztuki”. Staramy się tego kresu nie osiągać, przeciwnie – chcemy prowokować publiczność do myślenia i rozbudzania wyobraźni. Nazwa teatru pochodzi z argentyńskiego slangu lunfardo, którym posługują się tangueros – osoby zawodowo zajmujące się tangiem. Yeta oznacza czynność przynoszącą pecha. Jesteśmy teatrem literackim, który opiera swoje poszukiwania artystyczne na inspirujących tekstach dramatycznych, przede wszystkim młodych polskich autorów, ale w naszej pracy sięgamy również po znanych i uznanych dramaturgów. Nie uciekamy również od scenicznych adaptacji prozy.
Poezja Norwida nigdy nie trafiła “pod strzechy”. Podobnie jego teatr – jak sam pisał: “teatr bez teatru”. Specyficzna dla niego “biała dramaturgia” rzadko też pojawia się obecnie na teatralnych afiszach. Część jego twórczości dramatycznej została po prostu zapomniana. Tymczasem odnaleźć w niej można całkiem świeże, a być może “wiecznie żywe” inspiracje. Któż z nas nie marzył o romantycznej, pięknej i czystej miłości? Któż z nas choć raz nie zacytował w jakimś pamiętniku czy sztambuchu fragmentu nieśmiertelnego Szekspirowskiego dzieła? Czy znajdzie się wśród nas ktoś, kto będąc w Weronie, nie pokusił się o to, aby odnaleźć ten słynny balkon, z którego Julia pytała: “Romeo! Ach – czemuż ty jesteś Romeo?”. Miłość czysta – niejako żywcem wyjęta z Drugiego Listu św. Pawła do Koryntian – miłość idealna, a jednocześnie niemożliwa do spełnienia stanowiła dla Norwida treść wielu przemyśleń i kanwę licznych utworów. W przypadku Nocy tysiącznej drugiej – utworu komediowego, odwołującego się w swojej konstrukcji i charakterystyce postaci do stylu commedia dell’arte – autor aranżuje spotkanie dwojga swoich bohaterów w scenie nie tyle “balkonowej, ile “przyokiennej”. Miłość, ta siła przemożna, koło napędowe wszystkich ludzkich działań, w tej jednej krótkiej chwili staje się dla tych ludzi całym światem. Budzi wspomnienia i jednocześnie daje im moc, by dalej iść przez życie. Banał? Być może. Tak jak życie, tak i miłość może być banałem… albo cudem.
Teatr „Yeta”: Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18, 90-113 Łódź
Prowadzący zajęcia: Adam Wrzesiński
Zespół: Julia Gałas, Łukasz Gandecki, Maria Michalak-Nowak, Dominik Zakrzewski
Teatr „Pneumatyczny”
Paweł Leszkowicz
Słoiki, czyli skrócony kurs robienia przetworów
reżyseria: Paweł Leszkowicz
Leslie Sands
Osaczenie
reżyseria: Paweł Leszkowicz
Teatr „Pneumatyczny” to teatr amatorski działający w Augustowie od stycznia 2018 roku. Grupa powstała z inicjatywy Pawła Leszkowicza i od początku swego istnienia działa przy Augustowskich Placówkach Kultury. Zespół zrzesza młodzież i dorosłych, którzy wspólnie przygotowują spektakle teatralne oraz uczą się improwizacji teatralnej. Nazwa grupy pochodzi od słowa pneuma (gr. πνεῦμα – 'tchnienie’) i wiąże się z aktywnym, dynamicznym czynnikiem przeciwstawnym pierwiastkowi biernemu. Wskazuje, że głównym celem twórców teatru jest tworzenie sztuki, która ma poruszać, jednocześnie dając odbiorcom możliwość złapania oddechu od codziennych trudności. Przez skojarzenie nazwy z młotem pneumatycznym twórcy wskazują samym sobie na konieczność działania z energią i werwą.
Ona i On. Razem od kilku ładnych lat. Najpierw masa płomiennych wspomnień – dziś częściej kanapa i serial na Netflixie. Nic dziwnego, że marzenia o wspólnej przyszłości łączą się w nich z cichymi obawami. W świecie hasztagów, emotek, gifów i tinderowych relacji wszystko wydaje się przecież ulotne. Pewnego lipcowego dnia sytuacja się odmienia. Narzeczeni spotykają na swojej drodze kogoś, kto zdaje się znać sposób na związek idealny… Słoiki, czyli skrócony kurs robienia przetworów to rozgrywająca się w komórce piwnicznej słodko-gorzka opowieść o współczesnych relacjach, okraszona nawiązującymi do formy kabaretu literackiego piosenkami z tekstami Pawła Leszkowicza i muzyką Martyny Kotarskiej.
Margaret Hayward, bogata żona cenionego (przynajmniej w środowisku lokalnym) pisarza romansów, jest w trakcie cotygodniowej podróży do ich nadmorskiej rezydencji w Walmer we wschodniej Anglii. Nie spodziewa się, że w domu szanowny małżonek spędza właśnie czas ze swoją młodą kochanką, próbując znaleźć rozwiązanie niespodziewanego problemu, mogącego wywrócić jego życie do góry nogami. Prawdziwe kłopoty mają jednak dopiero nadejść wraz z przyjazdem Margaret. Czy jest szansa, aby je pokonać, gdy każdy skrywa jakieś sekrety? Sytuacja zdaje się osaczać bohaterów, a zdarzeniami z feralnego wieczoru coraz bardziej zaczyna interesować się przedstawiciel lokalnej policji, podkomisarz Owens.
Teatr „Pneumatyczny”: Augustowskie Placówki Kultury, Rynek Zygmunta Augusta 9, 16-300 Augustów
Prowadzący zajęcia: Paweł Leszkowicz
Zespół: Wioletta Czokajło, Katarzyna Florkiewicz, Adam Granacki, Szymon Jaworowski, Martyna Kotarska, Aleksandra Masiejczyk, Konrad Milanowski, Dawid Sujata, Maria Turchyńska, Izabela Walicka
Teatr „Nieoetykietkowani”
Duncan Macmillan
Oddech
reżyseria: Małgorzata Baryła
„Nieoetykietkowani” to licealno-studencka grupa teatralna działająca od 2001 roku w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 3 w Zabrzu pod artystyczną opieką reżysera i scenografa Małgorzaty Baryły. To już ponad 20 lat! Nasze spektakle to różne formy prezentacji teatralnej – od teatru dramatycznego, przez formy muzyczne, plastyczne, pantomimiczne, po monodramy oraz happeningi. Interesuje nas dramat współczesny, ale tworzymy też spektakle autorskie. Często sięgamy po dramat klasyczny czy poezję. To, co tworzymy, uzależnione jest od zainteresowań grupy oraz aktualności podejmowanego tematu. Liczy się wszechstronność i rozwój młodych aktorów, dobra zabawa w grupie oraz realizacja teatralnej fascynacji. Zrealizowaliśmy dotąd około 60 spektakli – mniejszych i większych form scenicznych. Jesteśmy uczestnikami oraz finalistami kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwali, mamy całkiem sporo nagród i wyróżnień, ale przede wszystkim jesteśmy zakochani w teatrze i rozwijamy tę miłość pod skrzydłami profesjonalisty-fascynata. Naszym aktorom udało się zdobyć łącznie już kilkanaście indeksów na teatralne uczelnie wyższe.
Czasem tak trudno powiedzieć „kocham cię”, a czasem te dwa najprostsze w świecie słowa, wymawiane nawet codziennie, zwyczajnie potrafią stracić sens. Historia dwojga ludzi pokazuje, jak skomplikowana i złożona jest miłość. Ile wymaga pracy, pielęgnacji i poświęcenia. Jaka jest trudna, ale także jaka jest piękna…
Teatr „Nieoetykietkowani”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 3, ul. Opolska 29, 41-800 Zabrze
Prowadząca zajęcia: Małgorzata Baryła
Zespół: Agata Chodyra, Wiktoria Frąckowiak, Miłosz Kaleta, Michał Łukasik, Arkadiusz Nadarzewski, Maria Rorot, Mateusz Wicher, Oliwia Winiarska, Adam Wojciechowski
Teatr „W kieszeni”
Dziękujemy za uwagę
reżyseria: Marta Niedziółka i Jacek Brzeziński
Teatr „W kieszeni” działa od 16 lat pod skrzydłami Węgorzewskiego Centrum Kultury. Tworzymy autorskie spektakle, które prezentujemy na wojewódzkich i ogólnopolskich przeglądach teatralnych, ale również dla lokalnej społeczności. Cały czas poszukujemy nowych rozwiązań inscenizacyjnych. Fascynuje nas ruch, gest i mimika jako silne środki wyrazu artystycznego. Nasz zespół to po prostu grupa zapaleńców zakochanych w teatrze, którzy czerpią siłę z bycia razem i ze wspólnego tworzenia.
Dziękujemy za uwagę to prawdopodobnie ostatni spektakl grupy w tym składzie, który powstawał podczas lockdownu w trakcie warsztatów w ramach projektu „Przestrzenie Sztuki”, którego patronem był Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Spektakl był wielokrotnie zmieniany i przerabiany. Miał być zabawą, odskocznią od trudnych tematów, a jednak musiał ich dotknąć. Bohaterami są sami aktorzy – młodzi ludzie z małego miasteczka, które za chwilę opuszczą, aby móc dalej się kształcić i podążać swoją drogą. Muszą zostawić swoje przyjaźnie, miłości czy niedokończone sprawy. Chcą zostać, ale chcą też wyjechać. Przydałaby się mapa, która wskaże im drogę, ale taka mapa nie istnieje, ponieważ to samo życie zweryfikuje ich marzenia, wybory i decyzje.
Teatr „W kieszeni”: Węgorzewskie Centrum Kultury, ul. Bema 14, 11-600 Węgorzewo
Prowadząca zajęcia: Marta Niedziółka
Zespół: Magdalena Banasiewicz, Oliwia Drożyner, Zofia Kopczyk, Józef Kowalik, Emilia Wałach
Teatr „Bez didaskaliów”
próba otwarta
reżyseria: Martyna Chodowska
Zespół rozpoczął swoją działalność artystyczną w 2014 roku w Gimnazjum nr 9. Obecnie członkami teatru są uczniowie lubelskich liceów oraz studenci, będący rezydentami Domu Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Widowiska zrealizowane przez teatr zostały docenione na wielu konkursach. Spektakl Ja- kilkunastoletnia?, zaprezentowany na ,,Zwierciadłach 2018”, otrzymał II nagrodę za ,,poetycką opowieść o dojrzewaniu i problemach młodego pokolenia” oraz nagrodę od młodzieżowego jury za ,,genialny ruch sceniczny, kreatywne wykorzystanie rekwizytów oraz dopasowaną charakteryzację”. Trzech aktorów uzyskało wyróżnienia aktorskie. Na Scenie Młodych otrzymaliśmy natomiast II nagrodę za „perfekcyjnie uchwyconą formę spektaklu poetyckiego i czułe podejście do poezji”.
Teatr „Bez didaskaliów”: Dom Kultury Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, ul. Wallenroda 4a, 20-607 Lublin
Prowadząca zajęcia: Martyna Chodowska
Zespół: Ignacy Chodowski, Dorian Dolina, Julia Kowalczyk, Szymon Kuchciak, Gabriela Wolska
Teatr „ADHD”
Sławomir Mrożek
Na imię mi Byt
reżyseria: Nina Wolska
ADHD to grupa teatralna z kilkuletnim stażem, spotykająca się raz w tygodniu w Pałacu Młodzieży w Katowicach. W zeszłym roku zrealizowaliśmy jednoaktówkę Sławomira Mrożka Jeleń, a w tym roku kontynuujemy przygodę z tym autorem, bazując na wybranych tekstach ze zbioru Małe prozy.
Punktem wyjścia do pracy były dla nas dwa teksty ze zbioru Małe prozy: Hamlet oraz Pamięć – zabawne, inteligentne i pełne nonsensów, jak na Mrożka przystało. I choć mocno zakorzenione w realiach PRL-u, uderzyły nas swoją uniwersalnością. Postanowiliśmy zatem dobrać kilka kolejnych opowiadań z tego tomu, aby stworzyć scenariusz całości. I tak powstała etiuda teatralna, która pod warstwą humorystyczną kryje poważne tematy, związane nie tylko z ustrojem politycznym, ale też z ograniczaniem wolności społecznej i osobistej.
Teatr „ADHD”: Pałac Młodzieży w Katowicach, ul. Mikołowska 26, 40-066 Katowice
Prowadząca zajęcia: Nina Wolska
Zespół: Wojciech Darmosz, Tymoteusz Dąbrowski, Radosław Dyrbuś, Iga Flak, Wiktoria Horba, Hanna Jabłońska, Emilia Maroń, Dominika Sroka, Karolina Sroka, Łucja Strzoda
Grupa Teatralna „Rampa”
Gabriela Zapolska
Moralność pani Dulskiej
reżyseria: Nina Wolska
Éric-Emmanuel Schmitt
Obca
reżyseria: Nina Wolska
Grupa Teatralna „Rampa” skupia zarówno uczestników z wieloletnim stażem, jak i osoby, które dołączyły na zajęcia w tym roku szkolnym. Spotykamy się raz w tygodniu w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 4 „Centrum Edukacji Twórczej” w Zabrzu. Tym razem postanowiliśmy zmierzyć się z klasyką literatury polskiej, czyli sztuką Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej.
Tragifarsa kołtuńska o umysłowej ciasnocie i mieszczańskiej hipokryzji, z panem Bogiem na sztandarze i wyświechtanymi hasłami na ustach. Brzmi znajomo? Niestety, pomimo ponad stu lat, które upłynęły od momentu napisania sztuki, tematy w niej poruszane nadal są aktualne i mamy nadzieję, że skłonią widza do refleksji i zadania sobie pytania, ile Dulskiej jest w każdym z nas.
W oryginale: historia starszej kobiety, cierpiącej na nieuleczalną i postępującą wraz z wiekiem chorobę psychiczną. W adaptacji: choroba i alienacja dotyka osoby dużo młodszej, a powodem takiego stanu rzeczy nie jest zaawansowany wiek, lecz przytłaczająca bohaterkę rzeczywistość.
Grupa Teatralna „Rampa”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 4 „Centrum Edukacji Twórczej”, ul. Korczoka 98, 41-806 Zabrze
Prowadząca zajęcia: Nina Wolska
Zespół: Hanna Gaweł, Aleksandra Orłowska, Julia Pindycka, Wiktoria Poczekajczyk, Alicja Przedworska, Oliwia Sorokowska, Filip Stelmaszak
Teatr „Podleśne Wierszydło”
W teatrze zaszły w ostatnim czasie dość poważne zmiany. Przenieśliśmy się, połączyli i tak powstało „Podleśne Wierszydło”. Jest to teatr dzieci i młodzieży. Obecnie pracujemy nad spektaklem będącym wariacją na temat Alicji w Krainie Czarów, ale niestety nie uda się nam go zaprezentować WTOOPowiczom na najbliższej edycji.
Teatr „Podleśne Wierszydło”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-200 Zduńska Wola
Prowadząca zajęcia: Edyta Kulda
Zespół: Martyna Dałek, Zygmunt Gromacki, Oliwia Filipczak, Mikołaj Gajda, Krzysztof Jachowicz
Teatr „Focus”
Teatr „Focus” działa w Łaskim Domu Kultury od września 2021 roku. Młodzież rekrutuje się ze szkół średnich oraz ósmych klas szkoły podstawowej. Wspólnie doskonali swój warsztat, bawi się i integruje. Aktualnie pracujemy nad wdzięcznym tekstem filozofa Leszka Kołakowskiego, jednakże na najbliższą edycję z naszym przedstawieniem niestety nie zdążymy.
Teatr „Focus”: Łaski Dom Kultury, ul. Narutowicza 11, 98-100 Łask
Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki
Zespół: Daria Brzezińska, Julia Dybka, Zuzanna Madeja, Maria Szczepaniak
Teatr „Fundamentum”
Grupa działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od kilkunastu lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci teatru odkrywają coś nowego. A zdjęcie pochodzi z ostatniego spektaklu, który niestety ze względu na rotacyjność młodzieży w zespole i pandemię nie będzie mógł zostać zaprezentowany w tym roku.
Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych, ul. Łaska 61, 98-200 Zduńska Wola
Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki
Zespół: Sergiusz Domagalski, Antoni Grzelak
Teatr „Face To Face”
Krystyna Chołoniewska
Poczekalnia
reżyseria: Zbigniew Rudecki i Justyna Rubajczyk
Teatr działa od kilkunastu lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli i skupia młodzież ze szkół ponadpodstawowych. Każdego roku zespół bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody i przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności dzięki uczestniczeniu w warsztatach teatralnych. Kochamy to, co robimy.
Młodzi ludzie zamknięci w swoich indywidualnych ideologicznych skorupach spotykają się przypadkowo w poczekalni. Czas oczekiwania jednak wydłuża się, a wraz z nim petenci powoli zapadają się coraz głębiej w tworzącą się między nimi skomplikowaną pajęczynę relacji. Czy uda im się dostać „papierek”, po który przyszli? O co tak naprawdę toczy się ta gra? Sztuka nieco polityczna, nieco społeczna, ale przede wszystkim po prostu o ludziach.
Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola
Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki
Zespół: Igor Fryś, Julia Jaksa, Igor Korcewicz, Zuzanna Lewicka, Amelia Paradowska, Weronika Pluskota, Justyna Rubajczyk, Bartosz Sławski, Marcel Stasiak, Kamil Woliński
Stowarzyszenie WTOOPA
Sara Kolankowska, Zbigniew Rudecki, Konrad Sobczak, Michał Stachowski, Kacper Tomczyk, Robert Wroński
WTOOPA Press
Gilbert Bińkowski, Małgorzata Foszpańczyk, Natalia Marczewska, Marek Musiała, Stanisław Nowak, Oliwia Stęsicka, Kamila Wlazło
Obsługa techniczna
Mariusz Fraszczak, Jacek Pietrasik, Ryszard Szubert
Wolontariat
Piotr Kawczyński, Konrad Mazurkiewicz, Dawid Nowicki, Marcel Piechol, Nikodem Tokarski, Gleb Tretiak