Uczestnicy

W II Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” Kraków 2014 weźmie udział dziewięć zespołów teatralnych, reprezentujących osiem województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie dziewięć spektakli.

Zespół Teatralny „Elipsa”

William Mastrosimone

   Pif, paf

reżyseria: Aleksandra Słowińska

„Elipsa” powstała w 2007 r. Jest to grupa młodych, kochających teatr przyjaciół. Są nieco zakręceni i starają się ze wszech miar robić duże teatralne zamieszanie w ich rodzinnych Policach. Uwielbiają brać udział we wszelkiego rodzaju festiwalach, konkursach, przeglądach, często zostając laureatami bądź zwycięzcami, choć tak naprawdę nie to jest dla nich najważniejsze. „Elipsa” wystąpi na krakowskiej WTOOPIE po raz drugi.

Spektakl Pif, paf jest próbą zmierzenia się młodych aktorów z wymiarem tragedii, której ofiarami i sprawcami są nastolatkowie. Do jakich rozmiarów urastają frustracje, zagubienie, brak akceptacji niedojrzałych, wrażliwych, zbuntowanych? W tekście tym „Elipsa” postanowiła poruszyć bardzo trudne zagadnienie, które, choć prawdziwe, wydaje się wręcz niewyobrażalne… Szkolni idole i wyrzutki, podziwiani i pogardzani, szkolne incydenty z wymuszaniem i ośmieszaniem, dyrektorka próbująca zapanować nad wszystkim, wykorzystując suche przepisy, rodzice, z którymi trudno znaleźć nić porozumienia… I w tym wszystkim główny bohater – Josh. Inteligentny, wrażliwy nastolatek, który wcześniej miał opinię wzorowego ucznia, a teraz…

Zespół Teatralny „Elipsa”: Miejski Ośrodek Kultury , ul. Siedlecka 1a, 72-010 Police

Prowadząca zajęcia: Aleksandra Słowińska

Zespół: Paweł Brzeziński, Arleta Butrym, Klaudia Fecak, Wiktoria Jankowska, Maciej Kęsy, Małgorzata Klimkowska, Ewa Kwiecień, Patrycja Manuszewska, Nikola Palej, Wioletta Reda, Malwina Róg, Vanessa Starosz, Patryk Wójcik, Wojciech Wymiatał

POLICE_1

Teatr „Paragraf -2”

Witold Gombrowicz

   Kosmos

Grzegorz Śmiałek

   Wariaci

reżyseria: Grzegorz Śmiałek

Zespół powstał w 2002 r. z inicjatywy Grzegorza Śmiałka, a dzięki fantastycznym ludziom, którzy tworzą „Paragraf -2”, stał się on z czasem głównym lokalnym animatorem kultury. W pracy zespołu można wyróżnić kilka kierunków rozwoju: sztuki głównego reżysera i dramaturga Grzegorza Śmiałka (teatr oniryczny, półfantastyczny, z dużym udziałem muzyki, czarnego humoru i slapstickowych scen); cykle teatralne przedstawiające polską poezję i prozę – Poeta na scenę oraz Czytanki siedleckie (sztuka słowa, teatr rapsodyczny); działalność edukacyjna (warsztaty, spektakle, projekty teatralno-etnograficzne).

Spektakl Kosmos to rapsodyczna próba przeniesienia na deski teatru powieści Witolda Gombrowicza. Oryginalność tekstu splata się tu z delikatną i ascetyczną formą przekazu. Spektakl prowadzi kryminalną, gombrowiczowską drogą od jednego szczegółu do drugiego, splatając ze sobą losy różnorodnych bohaterów, pełnych zbrodniczych zapędów, i tworząc tym samym dziwaczny obraz społeczeństwa, połączony z ekstrawagancją ludzkich myśli, skojarzeń i erotycznych zachcianek. Kosmos to wyjątkowa tekstowa uczta, zabawna i jednocześnie mroczna, z elementami turpizmu i groteski. Swobodna konstelacja historii i postaci tworzy przestrzeń, w której widz sam dopowiada sobie relacje między bohaterami i otaczającą ich rzeczywistością, wychodzi poza ramy subtelnie przedstawionego na scenie świata.

Wariaci to czarna komedia pełna niezwykłych zwrotów akcji i szalonych – w dwojakim znaczeniu tego słowa – postaci. Bohaterowie spektaklu to pacjenci i personel szpitala psychiatrycznego. Owładnięci swoimi – mniejszymi lub większymi – demonami pacjenci postanawiają uciec spod opieki nieczułej Siostry Marioli. Jaki mają plan? Co stanie im na przeszkodzie? Minimalistyczna scenografia połączona z wybuchową mieszanką charakterów i nieopanowanym personelem. Szczypta absurdu z dodatkiem niepokojącego kabaretu i czarnej komedii jest gwarancją psychiatrycznych uniesień.

Teatr „Paragraf -2”: Gminny Ośrodek Kultury, ul. Zbąszyńska 19, 64-212 Siedlec

Prowadzący zajęcia: Grzegorz Śmiałek

Zespół: Daria Bimkiewicz, Alicja Brudło, Liliana Brudło, Paulina Brudło, Sebastian Dzięcioł, Marzena Guzior-Piosik, Natalia Kotkowiak, Maria Malewicz, Dariusz Mikołajczak, Krzysztof Świgło

SIEDLEC_2

Teatr „Zapadnia”

Atiq Rahim

   Kamień cierpliwości

reżyseria: Agnieszka Włoch

„Zapadnia” istnieje od 1997 r., skupiając aktualnie w swoich szeregach młodzież akademicką i osoby dorosłe. Z powodzeniem bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach i projektach teatralnych. Ma na swoim koncie między innymi twórcze wyjazdy do Niemiec, Czech, Macedonii oraz Korei Południowej. Spektakle zespołu są efektem ścierania się pomysłów i doświadczeń wszystkich członków grupy, bowiem dla „Zapadni” najważniejszy jest proces twórczy i wspólne poszukiwania zarówno fabularne, jak i sceniczne.

Człowiek od urodzenia poddawany jest kształtowaniu i „urabianiu” według określonych wzorców. Zwłaszcza kobietom przypisuje się bardzo wyraźnie określone role społeczne i powinności, których realizacja podlega społecznej kontroli i ocenie. Kamień cierpliwości to spektakl o podporządkowaniu człowieka religijnym, kulturowym oraz społecznym normom. Ukazuje kobietę, która musi poradzić sobie ze stereotypami i presją starszego pokolenia, próbującego nadać jej powszechnie przyjętą i akceptowaną formę. Posłuszna narzuconym zasadom kumuluje w sobie przeżycia, emocje, lęki i pragnienia. Inspiracją do powstania spektaklu była książka afgańskiego pisarza Atiqa Rahimiego oraz poglądy Friedricha Nietzschego.

Teatr „Zapadnia”: Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Strzelców Bytomskich 1, 45-084 Opole

Prowadząca zajęcia: Agnieszka Włoch

Zespół: Dominika Kałamarz, Zuzanna Kochanek, Paulina Krzysztofik, Klaudia Maćkowiak, Paweł Melski, Martyna Migacz, Anna Mulicka, Paweł Skoberla, Mateusz Szaforz, Aleksandra Thomas

OPOLE_3

Integracyjna Grupa Teatralna „Pomost”

Maciej Dziaczko

   Album

reżyseria: Iwona Woźniak

Integracyjna Grupa Teatralna „Pomost” działa na terenie Orzesza od 1998 r. W skład zespołu wchodzą osoby intelektualnie niepełnosprawne oraz młodzież powiatu mikołowskiego. Reżyserem i kierownikiem zespołu jest od samego początku Iwona Woźniak. Głównym celem, jaki stawia sobie „Pomost”, jest rozwijanie zdolności artystycznych i terapia przez sztukę, a także integracja środowisk twórczych oraz promowanie teatru. Grupa bardzo aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym miasta i regionu, przygotowując liczne spektakle, warsztaty, wystawy, happeningi oraz programy dla dzieci i młodzieży.

To spektakl o naszych korzeniach. Śląskich korzeniach. O tym, czym dla młodego pokolenia jest rodzima gwara, śląska kultura, tradycja. Czy jest ona nam potrzebna? Młodzi aktorzy, przygotowując się do premiery, mieli za zadanie zebranie rodzinnych anegdot, prawdziwych historii, opowiadających zarówno o dziejach ich familii, jak też swoiście rozumianym fenomenie śląskości. Tych wszystkich historii, trochę poplątanych (jak nasze dzieje), trochę zabawnych (poczucia humoru nam Ślązakom nie brakuje), a trochę refleksyjnych (choćby z powodu powolnego odchodzenia w niebyt pokolenia starek i starzików), wysłuchał Maciej Dziaczko, który napisał tekst naszej sztuki.

Integracyjna Grupa Teatralna „Pomost”: Miejski Ośrodek Kultury, ul. Rynek 1, 43-180 Orzesze

Prowadząca zajęcia: Iwona Woźniak

Zespół: Patryk Czardybon, Damian Dobosiewicz, Łukasz Domin, Łukasz Gocal, Zuzanna Gwóźdź, Iga Kania, Michał Kret, Kinga Piksa, Rafał Różański, Dominik Rzemieniewski, Marta Tabacka, Małgorzata Toczek, Joanna Wiaterek

POMOST

Grupa „ab’Teatr”

Brian Machado

   de Luxe

reżyseria: Tomasz Konopka

„ab’Teatr” chce pokazać to, co wszyscy ukryli za parawanem konwenansu, unifikacji kulturowej, schematów postaw i zachowań. Chce sięgnąć znacznie głębiej. Chce dotrzeć do podstawowych emocji. Pogrzebiemy w strukturze własnych wyobrażeń, w głęboko skrywanych pokładach wrażliwości, którą naiwnie zachowywaliśmy na inne (może lepsze) czasy. Bo to niepopularny ciężar, obłożony przekleństwem smutku, wynikającego z upadku ducha, a jednocześnie wciąż śmieszny i groteskowy, gdyż nazbyt często ujmowany w niedoskonałym rozpoznaniu rzeczywistości. Może wspólnie przeskoczymy z niedoskonałości w doskonałość. „ab’Teatr” zaprezentuje się na krakowskiej edycji WTOOPY po raz drugi.

Jakie są współczesne kobiety? Czego pragną? Czy rzeczywiście w hierarchii kobiecości na szczycie łańcucha pokarmowego stoją modliszki, wbijające pazurki w brzeg stołu przy filiżance porannej kawy? Czy w świecie wszędobylskiej kultury pozostało jeszcze jakieś miejsce na naturalność? Czy autokreacja przychodzi nam równie łatwo, jak wciąganie majtek na dupę? Czy przypadkiem nie stajemy się tak samo wirtualni jak nasze profile na portalach? A słowo ciałem się stało. Czy tym razem Bóg będzie milczał? Co jest prawdziwe, a co nie istnieje? Być może historia trzech kobiet tworzących internetowy portal randkowy „de Luxe” odpowie na większość tych pytań? Być może kobiety zanurzone w stereotypach związanych z męską częścią populacji nie ulegną niepokojącym objawom: naiwnemu idealizowaniu mężczyzn, ogniskowaniu się na własnym przewrażliwionym ego czy uporczywym oczekiwaniu na wymarzonego kochanka? Być może zaczną działać, aby coś zamienić? A może ich narastająca frustracja objawi się wyłącznie jako ciąg zaskakująco niepokojących zdarzeń?

Grupa „ab’Teatr”: Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych, ul. Zachodnia 54/56, 90-403 Łódź

Prowadzący zajęcia: Tomasz Konopka

Zespół: Aleksandra Jusiuk, Anna Maszewska, Adrianna Zaborowska

ŁÓDŹ_3

Teatr „M.D.K.”, czyli Młode Dzielne Kuropatwy

Krystyna Miłobędzka

   Ptam

reżyseria: Monika Adamiec

Zespół działa przy Młodzieżowym Domu Kultury w Rzeszowie od 2001 r., a w obecnym składzie pracuje od września 2011 r. Grupa często reprezentuje Rzeszów i województwo podkarpackie podczas wojewódzkich i ogólnopolskich festiwali i przeglądów teatralnych, niejednokrotnie zdobywając nagrody i wyróżnienia.

Czy Ptam to obraz świata dorosłych widziany oczami dziecka? A może to jednak świat dziecka widziany oczami dorosłych? Wszyscy mogą się w nim przejrzeć, bo tu odbijają się ich myśli, uczucia i marzenia. Dla nas Ptam jest próbą odpowiedzi na kilka pytań. Czy do przekroczenia magicznej linii dorosłości wystarczy tylko metryka? A może trzeba czegoś więcej? Jaką rolę w dorastaniu odgrywają nasi najbliżsi? Przygotowując przedstawienie, chciałyśmy pokazać, że chociaż świat się zmienia i pędzi tak szaleńczo, często brakuje nam czasu. I nie zapominajmy, że to dziecięce marzenia są najwspanialszą drogą ku dorosłości i dobremu życiu. Dlatego warto je spełniać, nawet wtedy, gdy już nieco podrośniemy.

Teatr „M.D.K.”, czyli Młode Dzielne Kuropatwy: Młodzieżowy Dom Kultury, al. Piłsudskiego 25, 35-074 Rzeszów

Prowadząca zajęcia: Monika Adamiec

Zespół: Katarzyna Borkowska, Katarzyna Gromadzka, Karolina Kowalska, Maria Kubaszek, Anna Paliga

Ptam, zdjęcie: Kamila Potapiuk

Teatr Form Czarno-Białych „Plama”

Miron Białoszewski

   Wiwisekcja

reżyseria: Mirosława Krymska

Teatr Form Czarno-Białych „Plama” działa od 1995 r. przy Młodzieżowym Domu Kultury (obecnie Suwalski Ośrodek Kultury). Tworzą go uczniowie szkół średnich i studenci. W poszukiwaniu własnej formy artystycznej wypowiedzi zespół przeszedł długą drogę – od wystawiania tekstów dramatycznych przez współpracę z zespołami muzycznymi do happeningów, widowisk plenerowych z elementami kuglarstwa i performatywnych akcji ulicznych. Grupa współpracuje z różnymi teatrami alternatywnymi z Polski i zagranicy. Swoje widowiska i spektakle „Plama” prezentowała we Francji, na Słowacji, we Włoszech, na Litwie, a także 
w Rosji. Od 2006 r. członkowie teatru wraz ze Stowarzyszeniem „Nie Po Drodze” współorganizują międzynarodowy festiwal TEATR-AKCJE.

Minidramat twórcy polskiego teatru absurdu powstał w 1955 r. Grał go sam Białoszewski w formie monodramu na palce w awangardowym literackim Teatrze na Tarczyńskiej. Tekst jest parodią dyskusji filozoficznej o pojęciach bytu i nicości. Doktorzy filozofii wywołują byt prosty – Grzebień, który robi im niezły kawał… zaczyna zagrażać ich wolności! Tak ważne w całej twórczości Białoszewskiego banalne przedmioty codziennego użytku, Szare Eminencje Zachwytu: Grzebień, Solnica, Trzepaczka, przejmują w sztuce totalitarną władzę nad światem. Nie ma innego wyjścia, jak całkowicie się im podporządkować, uznając w każdym z nich pierwiastek boski… Zespół zmierzył się z trudną sztuką scenicznego odczytania abstrakcyjnego, groteskowego, przepełnionego dadaistyczną zabawą utworu Białoszewskiego. 
Słowo – wieloznaczne, giętkie i wielofunkcyjne – jest właściwym bohaterem tego dramatu. My – w spektaklu – bawimy się nim i cieszymy poza i ponad fikcją fabularną utworu. Naszym spektaklem chcemy przenieść widza w intelektualną podróż skojarzeń po szeroko pojętym świecie kultury.

Teatr Form Czarno-Białych „Plama”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Mirosława Krymska

Zespół: Marta Balcer, Monika Barczyk, Sylwia Daniłowicz, Aleksandra Goliczewska, Kamil Izdebski, Adrianna Krymska, Daniel Namiotko, Dorota Skłodowska, Karol Sokołowski, Agnieszka Taraszkiewicz, Katarzyna Wyrzykowska

SUWAŁKI_1

„Grupa Warsztatowa” Sceny 5na3

Konstanty Ildefons Gałczyński

   Babcia i wnuczek, czyli noc cudów

reżyseria: Paweł Buszewicz

Z chwilą zain­au­gu­ro­wa­nia w Mło­dzie­żo­wym Domu Kul­tury zajęć teatral­nych w 1997 r. pracę rozpoczęto w dwóch gru­pach: dzie­cię­cej, gro­ma­dzą­cej przede wszyst­kim uczniów szkół podstawowych, oraz mło­dzie­żo­wej, stwo­rzo­nej z myślą o lice­ali­stach. Właśnie ta młodsza grupa dała początek „Grupie Warsztatowej” Sceny 5na3. Wraz z prze­nie­sie­niem się do nowej sali (2007) w świeżo wyre­mon­to­wa­nym budynku powstała Scena 5na3. Od tego czasu dzia­łają tu dwa zespoły: Teatr „Między Wierszami” i „Grupa Warsztatowa” Sceny 5na3.

Spektakl Babcia i wnuczek, czyli noc cudów oparty został na tekście nieco zapomnianym. I być może nie każdy chciałby sobie go przypomnieć jako narzędzie walki z „przesądem, ciemnotą i zabobonem”, jednak mistrzostwo pióra i arcyzabawna forma sprawiają, że staje się on apetycznym pretekstem do opowieści bardzo współczesnej. Tym bardziej, że współczesność podsuwa nam coraz to liczniejsze możliwości interpretacyjne…

„Grupa Warsztatowa” Sceny 5na3: Młodzieżowy Dom Kultury, al. 29 Listopada 102, 31-406 Kraków

Prowadzący zajęcia: Paweł Buszewicz

Zespół: Maria Buszewicz, Gabriela Buś, Izabela Dudziak, Sylwia Dudzik, Olga Eckert, Bartosz Kluz, Paula Niedziela, Klaudia Nowak, Aleksandra Pędracka, Katarzyna Pędracka, Mateusz Wojnarowicz, Agnieszka Woźniak, Anna Zając

BabciaIWnuczek1

Teatr „Między Wierszami”

Z chwilą zain­au­gu­ro­wa­nia w Mło­dzie­żo­wym Domu Kultury zajęć teatral­nych w 1997 r. pracę roz­po­częto w dwóch gru­pach: dzie­cię­cej, gro­ma­dzą­cej przede wszystkim uczniów szkół pod­sta­wo­wych, oraz mło­dzie­żo­wej, stwo­rzo­nej z myślą o licealistach. Właśnie ta starsza grupa dała początek Teatrowi „Między Wierszami”. Wraz z prze­nie­sie­niem się do nowej sali (2007) w świeżo wyre­mon­to­wa­nym budynku powstała Scena 5na3. Od tego czasu dzia­łają tu dwa zespoły: Teatr „Między Wierszami” i „Grupa Warsztatowa” Sceny 5na3.

Teatr „Między Wierszami”: Młodzieżowy Dom Kultury, al. 29 Listopada 102, 31-406 Kraków

Prowadzący zajęcia: Paweł Buszewicz

Zespół: Roksana Dunka-Piekarska, Michał Graffstein, Agnieszka Grzegorzek, Justyna Janczur, Marcin Kapcia, Jolanta Mirek, Marta Müller, Adrian Porębski, Michał Stachowski, Maria Sulisz, Wojciech Włodarski, Joanna Wojcieszek

Baza

Michał Graffstein, Michał Stachowski, Wojciech Włodarski