Uczestnicy

W XVIII Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” Lublin 2020 weźmie udział dwanaście zespołów teatralnych, reprezentujących pięć województw. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie dwanaście spektakli.

Teatr „Fundamentum”

Paweł Wolak, Katarzyna Dworak

   Wierna wataha

reżyseria: Zbigniew Rudecki

Grupa działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od prawie 14 lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci – na co dzień uczniowie klas o profilu informatyk lub elektronik – odkrywają coś nowego.

Wierna wataha ukazuje podobieństwo świata doczesnego oraz wczesnosłowiańskiego w aspektach zamkniętego kręgu i dozy ortodoksji. Jakie skutki mają nie nasze wybory? Jak bardzo świat się zmienił, a może w jakiejś części nie zmienił się wcale? Zawsze warto się zatrzymać w codziennym biegu i zadać sobie pytanie: „Nasze odruchy są nadal zwierzęce?”.

Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych, ul. Łaska 61, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Ewa Agaś-Lange, Hubert Buczek, Igor Fryś, Justyna Kaczmarczyk, Mateusz Konieczny, Igor Korcewicz, Paweł Kozubek, Filip Majewski, Adrian Ochman, Paulina Rejniak, Błażej Śnieg, Kamil Woliński

Teatr „ADHD”

Sławomir Mrożek

   Jeleń

reżyseria: Nina Wolska

Teatr „ADHD” z Pałacu Młodzieży w Katowicach działa pod opieką Niny Wolskiej i w obecnym składzie drugi rok. W skład zespołu wchodzą osoby w wieku od 13. do 17. roku życia.

Jak zawsze w przypadku Mrożka – przenikliwie i ponadczasowo. Niewinna z pozoru sytuacja w kolejce górskiej, przekształca się w przypowieść o totalitaryzmie i zbiorowej głupocie, manifestowanej wiarą w głoszoną przez samozwańczego wodza ideologię. A kto nie podda się zbiorowej psychozie, zachowując obojętność, ten zostanie odrzucony przez społeczność i wysadzony z kolejki.

Teatr „ADHD”: Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach, ul. Mikołowska 26, 40-063 Katowice

Prowadząca zajęcia: Nina Wolska

Zespół: Wojciech Darmosz, Tymoteusz Dąbrowski, Radosław Dyrbuś, Hanna Jabłońska, Nina Klinowska, Martyna Lippik, Magdalena Malinowska, Dominika Sroka, Karolina Sroka, Łucja Strzoda, Gennaro Turco, Dorota Węgrzyn

Teatr „Nieduży”

Friedrich Dürrenmatt

   Wizyta starszej pani

reżyseria: Olga Chrzan

Teatr „Nieduży” to teatralna grupa młodzieżowa, która istnieje w katowickim Pałacu Młodzieży od trzech lat. W zeszłym roku przygotowaliśmy premierę spektaklu Cimcirimci, który był dowolną wariacją na temat dramatu Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza. Najczęściej działamy w klimatach groteski i absurdu i tego kierunku staramy się trzymać podczas realizacji scenicznych.

Przygotowana przez nas druga premiera powstała w oparciu o tekst Friedricha Dürrenmatta Wizyta starszej pani. Mieszkańcy niegdyś świetnie prosperującego, a od pół wieku zubożałego miasteczka Güllen oczekują wizyty miliarderki Claire Zachanassian, która spędziła w nim swoje młodzieńcze lata. Wśród komitetu powitalnego jest znany i szanowany przez wszystkich Alfred Ill, który, jak twierdzi, niegdyś był najlepszym przyjacielem Klary, która jako młoda, uboga dziewczyna miała romans z przystojnym i uwodzicielskim Alfredem. Gdy zaszła z nim w ciążę, ten wyparł się ojcostwa. Pozwany przez nią do sądu, wygrał, ponieważ przekupił dwóch pijaków, którzy skłamali, że spali z Klarą. Upokorzona i wydrwiona przez mieszkańców Güllen, Klara Wäscher musiała opuścić miasteczko. Aby przetrwać i nie umrzeć z głodu, została prostytutką. Znalazł ją i zakochał się w niej posiadacz złóż ropy. W końcu został jej mężem, a po jego śmierci Klara – teraz już Claire Zachanassian – wychodziła za kolejnych, bogatych mężczyzn, dochodząc do ogromnego majątku. Teraz wysoce poważana starsza pani składa mieszkańcom Güllen szokującą propozycję: oferuje im miliard w zamian za zabicie Alfreda Illa.

Teatr „Nieduży”: Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach, ul. Mikołowska 26, 40-063 Katowice

Prowadząca zajęcia: Olga Chrzan

Zespół: Maja Bigewska, Anna Bronder, Alicja Droździok, Adrian Kotnis, Piotr Krajewski, Daria Kraszkiewicz, Aleksander Nowak, Mateusz Pilny, Anna Rakoczy, Marta Warczek

Teatr Experymentalny „Panaceum”

   Szum

reżyseria: Damian Trzpil

Teatr Experymentalny „Panaceum” to świeża grupa Bialskiego Centrum Kultury im. B. Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. Zespół powstał w październiku 2018 roku. W skład grupy wchodzą osoby od 13. do 45. roku życia, tworząc międzypokoleniowy, amatorski zespół aktorski. Jest to teatr współczesny, poruszający w swojej twórczości aktualne dylematy.

Spektakl opowiada o przygodzie nastoletniej Cyby, która podejmuję niełatwą walkę z tytułowym Szumem, aby ocalić rodzinę przed zgubnym wpływem współczesnej technologii. Gdy dziewczyna postanawia zalogować się do cyberprzestrzeni, by ratować najbliższych, na jej drodze pojawiają się chytre i tajemnicze awatary, które zechcą przeszkodzić nastolatce  w misji ratunkowej.  Czy dziewczyna zdoła uratować rodzinę? Kim jest Szum? Czy wirtualny wymiar naprawdę jest zły i mroczny? W przedstawieniu wykorzystywane są różnorodne formy wyrazu scenicznego: maska, lalka, ruch, gest, słowo. Odbiór przedstawienia zaostrza wykorzystanie projekcji multimedialnych, wielobarwna gra świateł, a także oprawa muzyczna. Wiele pozornie niezwiązanych ze sobą scen tworzy teatralny bukiet doznań, dostarczający humor, wzruszenie, a nawet grozę. Teatr eksperymentował, poszukując inspiracji nie tylko we współczesnej literaturze, grafice, muzyce czy filmie, ale również w lokalnym otoczeniu, aby w ciekawy sposób ukazać hipokryzję i lekkomyślność współczesnego człowieka.

Teatr Experymentalny „Panaceum”: Bialskie Centrum Kultury im. B. Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej, ul. Warszawska 11, 21-500 Biała Podlaska

Prowadzący zajęcia: Damian Trzpil

Zespół: Martyna Bilkiewicz, Błażej Bilski, Michał Bitner, Kinga Ibiańska, Agata Kałużna, Wiktoria Lempaszek, Aleksandra Malesa, Gabriela Pomorska, Barbara Struk, Tomasz Struk

Grupa Teatralna „Rampa”

Malina Prześluga

   Bajka o włosie Patryku

reżyseria: Nina Wolska

Grupa Teatralna „Rampa” w zmiennym składzie pracuje piąty rok. W skład zespołu wchodzą 18-latkowie.

W tym roku postanowiliśmy spróbować swych sił w repertuarze skierowanym do młodszego widza. Jednak nie dajcie się zwieść pozorom, bowiem Bajka o włosie Patryku to spektakl dla dzieci w każdym wieku. Dorosłych urzeka sporą dawką absurdalnego humoru, opartego na, do perfekcji opanowanej przez autorkę tekstu Malinę Prześlugę, zabawie słowem. Młodszym widzom opowiada o marzeniach oraz łagodnie i subtelnie stara się wytłumaczyć naturalność tak trudnych zagadnień jak zjawisko przemijania czy śmierci, będąc doskonałym wstępem do rozmów o tym co dalej.

Grupa Teatralna „Rampa”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 4 „Centrum Edukacji Twórczej”, ul. Korczoka 98, 41-906 Zabrze

Prowadząca zajęcia: Nina Wolska

Zespół: Maja Gaweł, Wiktoria Horba, Dominika Kiolbasa, Aleksandra Pela, Zuzanna Trocha

Teatr „MGAP”

   Tytuł roboczy „My”

reżyseria: Edmund Kuryluk

Lubelski Teatr „MGAP” poszukuje nowych możliwości przekazu – sięga do teatru ruchu, formy, teatru konceptualnego. Młodzi członkowie tego zespołu starają się być niebanalni i starają się wzbudzać emocje – niezależnie, czy te dobre, czy te złe. Swoimi teatralnymi działaniami rzucają wyzwanie widzowi i zmuszają do refleksji zarówno nad tematem, jak i nad formą prezentowanych spektakli.

Co to jest „koniara”, „iluminaci”, „Sylwester z Andrzejem Dudom”, „Coconut Song” i „Unicorn” – młodzież wie. A widz dowie się na pewno, ponieważ to motywy składowe spektaklu Tytuł roboczy „MY”, stworzonego przez młodzież dla młodzieży i o młodzieży! Gdzie wykreowany bohater zbiorowy „MY”, to swoisty everyman. Sześć aktorek to zarówno indywidualności, jak i zbiorowość, z którą bardzo łatwo identyfikuje się młody widz. Głównym tematem spektaklu jest refleksja nad pierwszym z etapów dojrzewania – przejściem ze świata dzieciństwa do świata wczesnej młodości. Obawy, ciekawość z tym związana, ważne życiowe zmiany zostały w zabawny sposób wplątane w autorską opowieść o młodzieży – ich pasjach, problemach, marzeniach, wyzwaniach. Zarówno język, jak i poruszona problematyka opiera się na tym, co młodzież porusza, bawi i „kręci”. Tytuł roboczy „MY” to pierwsza część teatralnej trylogii, dotyczącej cezur życia młodego człowieka, widzianych i przedstawianych z perspektywy dorastającej młodzieży.

Teatr „MGAP”: Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12, 20-007 Lublin

Prowadzący zajęcia: Edmund Kuryluk

Zespół: Zofia Bryda, Natalia Dudziak, Malwina Godula, Katarzyna Kowalska, Martyna Pakosz, Daria Strzałkowska, Paulina Szyszka

„Teatr Teatrowi Teatrem”

Sandra Staletowicz-Jaworudzka

   Marzenia Marzeny

reżyseria: Olga Chrzan, Nina Wolska

„Teatr Teatrowi Teatrem” to nazwa wymyślona przez uczestników zajęć w Pałacu Młodzieży w Katowicach, które na co dzień nazywane są Małą Akademią Teatru. Uczestnikami jest młodzież w wieku od 15 do 18 lat. Grupa istnieje od półtora roku. W marcu wystawiliśmy naszą pierwszą premierę Marzenia Marzeny według tekstu Sandry Staletowicz-Jaworudzkiej.

„Nazywam się Marzena Marzyńska, ale tak między nami – nie wierzę, że to rodzice nadali mi to imię. Są zupełnie racjonalni i nie zapowiada się na to, żeby w najbliższym stuleciu zrozumieli moje marzenia…”. Wiecznie bujająca w obłokach Marzena przeżywa pierwsze sercowe rozterki, a konfrontacja z rzeczywistością przychodzi jej… z pewnymi trudnościami. Zabawna historia o dojrzewaniu, marzeniach i próbach odnalezienia tożsamości.

„Teatr Teatrowi Teatrem”: Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach, ul. Mikołowska 26, 40-063 Katowice

Prowadzące zajęcia:  Olga Chrzan, Nina Wolska

Zespół: Marta Kawczak, Hanna Klosa, Karol Knapik, Zuzanna Kobiela, Nina Kołodziej, Katarzyna Kotlarz, Daria Kraszkiewicz, Liliana Mazelanik, Natalia Piątek, Roksana Sarkowicz, Natalia Siemionek, Gennaro Turco

Teatr „Face To Face”

Zespół działa od 11 lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli i skupia młodzież ze szkół ponadpodstawowych. Każdego roku zespół bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody i przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności dzięki uczestniczeniu w warsztatach teatralnych. Kochamy to, co robimy.

Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Oliwia Filipczak, Karolina Gołębiowska, Karolina Grenda, Natalia Marczewska, Weronik Pluskota, Justyna Rubajczyk, Bartosz Sławski

Teatr „FąFą”

Sławomir Mrożek

   Na pełnym morzu

reżyseria: Olga Chrzan

Teatr „FąFą” powstał z osób działających w Teatrze „Niedużym” i grupie „Teatr Teatrowi Teatrem”, przygotowując nowe propozycje dla widzów: Na pełnym morzu Sławomira Mrożka oraz (ciągle w próbach) Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera.

Trzech rozbitków życiowych, którzy z nieznanych nam przyczyn wylądowali gdzieś na jednym z wielu wysypisk śmieci, prowadzi absurdalną rozgrywkę o swoje być albo nie być. Postaci reprezentują opozycyjne postawy społeczne. Gruby, Średni i Mały posiadają przeciwstawny do fizjonomii poziom intelektu. Na co jednak zdać się może intelekt Małego, wobec siły fizycznej Grubego? Konający z głodu mężczyźni, postanawiają posilić się jednym ze swoich kompanów. W celu wyłonienia pechowca, przeprowadzają między innymi losowanie oraz toczą obszerne filozoficzne rozmowy. Koniec końców dowództwo nad tratwą przejmuje Gruby, a Średni podporządkowuje się jego tyranii, co nie może wróżyć dobrze Małemu.

Teatr „FąFą”: Pałac Młodzieży im. prof. A. Kamińskiego w Katowicach, ul. Mikołowska 26, 40-063 Katowice

Prowadząca zajęcia: Olga Chrzan

Zespół: Paweł Głatki, Marta Kawczak, Karol Knapik, Adrian Kotnis

Teatr „Kompromisu Nie Będzie”

   Caramba!

reżyseria: zespół

Teatr „Kompromisu Nie Będzie” istnieje od 2015 roku. Jesteśmy z Sopotu. Działamy we dwie. Kochamy absurd i groteskę. Początkowo tworzyłyśmy nasze spektakle od Luterka do Luterka (Ogólnopolski Przegląd Małych Form Teatralnych w Wejherowie), następnie w 2017 roku udało nam się pojechać dalej i zaprezentować naszą pracę podczas Brodnickiej Uczty Teatralnej, gdzie zdobyłyśmy pierwszą nagrodę. Rok później, również w Brodnicy, po raz pierwszy pokazałyśmy Carambę!, która została nagrodzona wtedy drugą nagrodą. Zawiesiłyśmy działalność do jesieni 2019 roku, aż do V Lubawskiego Maratonu Teatralnego, na którym pokazałyśmy zupełnie odnowioną Carambę! Następnie zaprezentowałyśmy ją na Luterku 2019, gdzie została doceniona przez jury i jury młodzieżowe. Tworzymy w duchu DIY, starając się wydać jak najmniej pieniędzy i nie poddać się nihilistycznym myślom, frapującym wchodzącego w dorosłość człowieka. Do tej pory stworzyłyśmy cztery autorskie „spektakle”: Kraina, Istnieje inne wyjaśnienie, The war is over oraz Carambę!

Spektakl Caramba! jest krytyką teatru i nas samych. Próbujemy odnaleźć celowość naszego grania oraz grania w ogóle. Inspiruje nas to, co zaobserwowałyśmy na wielu przeglądach i konkursach teatralnych. Oparłyśmy ten spektakl na własnych doświadczeniach i trudnościach z tworzeniem autorskich dzieł.

Teatr „Kompromisu Nie Będzie”: Sopot

Prowadząca zajęcia: Monika Chybowska

Zespół: Monika Chybowska, Marcelina Kowalewska

Teatr „Nieoetykietkowani”

Jan Guillou

   Brud

reżyseria: zespół

Sylwia Kubryńska

   Bez jaj

reżyseria: Małgorzata Baryła, Martyna Samiec

Teatr „Nieoetykietkowani” – licealno-studencka, najstarsza, jedna z trzech grup artystycznych, prowadzonych przez Małgorzatę Baryła w ramach zajęć w Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 3 w Zabrzu. Od kilkunastu lat realizują cyklicznie premiery, warsztaty i festiwale, dzięki którym aktywizują młodzież z Zabrza i okolic. Biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Dotknij Teatru”. Chętnie też wspierają lokalne inicjatywy twórcze, przygotowując happeningi, organizując warsztaty dla dzieci i młodzieży oraz wyjeżdżając w trasy ze spektaklami. Uczestnicy i finaliści kilkudziesięciu ogólnopolskich festiwali. W swojej pracy artystycznej stawiają na rozwój. Grupa wraz z reżyserem jest zgodna, że najciekawszym, ale i najtrudniejszym etapem jest praca twórcza nad spektaklem. Podczas pracy biorą na warsztat metodyki największych reformatorów teatru (Stanisławski, Grotowski, Czechow, Donellan), bardzo często ich poszukiwania wspierane są warsztatami ze studentami i absolwentami AST w Bytomiu. To w trakcie pracy nad nowym spektaklem rozwijają swoją kreatywność i wachlarz możliwości. Wyjazdy na festiwale i konkursy traktują jako dawkę inspiracji i zastrzyk energii, a samo zaproszenie jest dla nich nagrodą za ciężką pracę. To dzięki niej aktorom udało się zdobyć w sumie kilkanaście indeksów na uczelnie wyższe do państwowych i prywatnych szkół teatralnych na terenie Polski i Wielkiej Brytanii. Niegdyś grupa teatralna, dzisiaj teatr offowy, który próbuje odnaleźć się w niekomercyjnej, niszowej przestrzeni. Jak sama nazwa wskazuje, Nieoetykietkowani – czyli niepozwalający się zamknąć w jakiekolwiek szufladce, eksperymentujący z alternatywnymi sztukami scenicznymi, poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Starają się, aby każda kolejna premiera była realizowana w odmiennym stylu, walcząc jednocześnie z powtarzalnością i schematycznością w teatrze.

Cios trafił wysoko w prawy policzek. Dzień jak co dzień dla części z nas. Świat pełen jest przecież przemocy, zmagań i nienawiści. Chociaż nikt nie chce ich doświadczać, to skądś się przecież muszą brać… Czy da się uniknąć jakichkolwiek walk? Czy powinno się odpowiedzieć pięścią na pięść? Czy brak reakcji jest uzasadnionym sposobem przeciwstawienia się? A może jest zwykłą biernością? Na wszystkie te pytania znajdziecie odpowiedź na pewnej betonowej płycie, ukrytej za szkolną kuchnią…

Kobieta zmienną jest… A może bardzo kompleksową? Może ma tak różnorodne wnętrze, że nie jest w stanie pokazać światu całej siebie za jednym razem? A co, jeżeli każde z tych wnętrz ma swoje odrębne problemy? Całkiem sporo ich w takim razie powstaje… Właśnie o tych utrapieniach, lecących niczym kłody wprost pod nogi w szpilkach, opowiadają aktorki. Bez jaj krok po kroku pokazuje świat kobiecości, który zdecydowanie jest daleki od bajkowej krainy. Dziewczyny opowiadają o wszystkim – od spraw bardziej oczywistych, takich jak chociażby presja rówieśnicza, aż po te, o których mówi się półgłosem albo nawet szeptem. Pokazują różne perspektywy – zarówno małych dziewczynek, jak i matek. Każda z nich chce coś powiedzieć, pokazać kawałek swojego życia oraz codziennych trudów, dzięki czemu bardzo gruntownie budują portret współczesnej kobiety.

Teatr „Nieoetykietkowani”: Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 3, ul. Opolska 29, 41-800 Zabrze

Prowadząca zajęcia: Małgorzata Baryła

Zespół: Zuzanna Buczak, Agata Chodyra, Magdalena Dubel, Wiktoria Frąckowiak, Żaneta Garus, Miłosz Kaleta, Maksymilian Kowalski, Julia Krzywicka, Michał Łukasik, Arkadiusz Nadarzewski, Dominik Olszański, Wojciech Owczarek, Maria Rorot, Tatiana Rusek, Martyna Samiec, Mateusz Wicher, Oliwia Winiarska, Adam Wojciechowski, Marta Zamora, Sandra Zowada

Teatr „Panopticum”

Dorota Masłowska

   Marsz Polonia

reżyseria: Mieczysław Wojtas

Teatr „Panopticum” z Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w Lublinie rozpoczął swoją działalność artystyczną i edukacyjną w 1985 r. Skupia przede wszystkim młodzież licealną, ale także gimnazjalną i studencką. Setki młodych ludzi zdobywało tu swoje pierwsze doświadczenia teatralne i poznawało warsztat sceniczny, a wielu z nich zostało zawodowymi aktorami i reżyserami, znanymi z telewizyjnego ekranu, filmu oraz polskich scen teatralnych. Niektórzy robią też kariery zagraniczne, dlatego też nie bez powodu „Panopticum” bywa nazywane „kuźnią młodych talentów”. Teatr jest laureatem wielu głównych ogólnopolskich i międzynarodowych nagród teatralnych, wielokrotnie występował w Niemczech i Finlandii, uczestniczył w międzynarodowych projektach teatralnych w Londynie oraz Ankarze, a także wystąpił w 2018 r. w Nowym Jorku. O „Panopticum” powstało kilka reportaży telewizyjnych i film dokumentalny Szef, którego bohaterem jest Mieczysław Wojtas – założyciel, kierownik artystyczny i opiekun zespołu, nieprzerwanie już od blisko 35 lat.

Marsz Polonia to dialog i konfrontacja języków różnych pokoleń Polaków. Dla odchodzącego już pokolenia wojennego to język wspomnień, a dla współczesnego to język Internetu i mediów. Spektakl, pełny ironicznej aluzji i wieloznaczności, oscyluje między powagą a żartem, stając się tragikomiczną, często wyzutą z realizmu farsą o współczesnej Polsce i Polakach.

Teatr „Panopticum”: Młodzieżowy Dom Kultury „Pod Akacją”, ul. Grodzka 11, 20-112 Lublin

Prowadzący zajęcia: Mieczysław Wojtas

Zespół: Zofia Gołaj, Agnieszka Guz, Jakub Kalinowski, Jakub Kondrat, Olga Łukasik, Karolina Nowakowska, Wiktor Palak, Grzegorz Popiołek, Rozalia Sawa, Kacper Siwiak

Stowarzyszenie WTOOPA

Emil Janczak, Jakub Kalinowski, Jakub Oszust, Zbigniew Rudecki, Michał Stachowski, Joanna Włodarska, Wojciech Włodarski

Wolontariat

Zofia Gołaj, Agnieszka Guz, Wiktoria Janiszewska, Klaudiusz Kucharzyk, Marcin Lisowski, Olga Łukasik, Zuzanna Michalczuk, Michał Niczyporuk, Grzegorz Popiołek, Stanisław Saba, Rozalia Sawa, Julia Urbańska