Uczestnicy

W XIII Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych „WTOOPA” Suwałki 2019 weźmie udział dwanaście zespołów teatralnych, reprezentujących cztery województwa. W trakcie Spotkań Teatralnych zaprezentowanych zostanie aż dwanaście spektakli.

Teatr „Aktywny”

Joanna Klama

   Feminarium

reżyseria: Joanna Klama

Teatr Aktywny to grupa działająca od 10 lat w Miejskim Domu Kultury – Domu Środowisk Twórczych w Łomży. Nasz kolorowy i głośny chaos twórczy tworzy młodzież od podstawówki aż po studentów. Robimy spektakle opierające się na gotowych scenariuszach oraz przede wszystkim spektakle autorskie. Bawimy się różnymi formami teatru, dużo eksperymentujemy. Nie jesteśmy ekipą, która krąży po festiwalach, aby zdobywać nagrody. Szukamy dobrej zabawy, inspiracji twórczych i fajnego towarzystwa.

Feminarium to ciemne miejsce w duszy kobiety, to przestrzeń wypełniona przez uczucia, lęki, schematy myślenia wykształcone przed wiekami i ciągle kontynuowane. To także przestrzeń zogniskowana wokół pojęcia męskości i kształtowana przez nie. Opowiemy o świecie kobiet. O ich sposobach myślenia, czucia, instynktach, a także o relacjach z innymi kobietami.

Teatr „Aktywny”: Miejski Dom Kultury – Dom Środowisk Twórczych, ul. Wojska Polskiego 3, 18-400 Łomża

Prowadząca zajęcia: Joanna Klama

Zespół: Izabela Ciborowska, Aleksandra Kibiłko, Wiktoria Perzanowska, Alicja Siekierska, Luiza Amelia Sutkowska, Marta Zapert

Teatr „Fundamentum”

Magdalena Drab

   Słabi

reżyseria: Zbigniew Rudecki

Teatr „Fundamentum” działa przy Zespole Szkół Elektronicznych w Zduńskiej Woli. Nazwa grupy wzięła się od szkolnej piwnicy, w której odbywają się próby (łac. fundamentum). Szkolny teatr działa od 12 lat i dla wielu osób stanowi swego rodzaju sposób na życie. Wchodząc na scenę, za każdym razem młodzi pasjonaci odkrywają coś nowego. W ubiegłym roku zespół zrealizował programową innowację pedagogiczną, której tytuł stanowiły słowa Edwarda Stachury „Życie to nie teatr”.

Ludzie z założenia są anonimowi, prymitywni, pozbawieni prestiżu i godności, skazani na wegetację i samotną śmierć. Zanikanie pozytywnych relacji międzyludzkich stanowi wyznacznik komunikacji. Nawet łaknąc miłości i marząc o lepszym życiu, kobieta upada pod ciężarem niemożliwych do pogodzenia odwiecznych ról i obowiązków. Dramat, nie szczędząc gorzkiej ironii, przedstawia śmierć w konwencji niszczenia wyobrażeń o nas samych. Tytułowi „słabi” są metaforą losu wszystkich tych, którzy utknęli w przeżartym przez nihilizm świecie, gdzie otępienie i kalectwo emocjonalne postrzega się jako wyznaczniki siły, jako stan egzystencjalny.

Teatr „Fundamentum”: Zespół Szkół Elektronicznych, ul. Łaska 61, 98-200 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Joanna Dobrowolska, Mikołaj Kobryń, Paulina Rejniak, Wojciech Więch, Justyna Zdunek

Scena Główna Handlowa

Pedro Calderón de la Barca

   Księżniczka na opak wywrócona

reżyseria: Jerzy Łazewski

Teatr „Scena Główna Handlowa” to teatr założony w 2008 roku przez studentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przy współpracy z Teatrem Konsekwentnym. Reżyserem i mentorem grupy jest Jerzy Łazewski. Zespół ma na swoim koncie wystawienie utworów Szekspira, Mastersa, Zelenki, Swinarskiego, Calderona i innych twórców. W ostatnim czasie teatr występuje z trzema przedstawieniami: Miłość na godzinę, Achilles i Panny oraz Księżniczka na opak wywrócona. W grudniu 2012 roku „Scena Główna Handlowa” zwyciężyła w konkursie teatrów w ramach Grudniowego Akademickiego Przeglądu Artystycznego, a w kwietniu 2016 r. zdobyła nagrodę publiczności na III Festiwalu Teatrów Studenckich START.

Księżniczka na opak wywrócona to barokowa commedia dell’arte, w której zacieramy granice między gminem a arystokracją. Sprawdźcie, czy będziecie kibicować bogatemu Fisberto z Mediolanu, czy romantycznemu Roberto z Parmy, którzy konkurować będą o rękę pięknej Żylety… to jest Diany. A może polubicie biednego Perote, który ma więcej dziur w spodniach niż miedziaków w kieszeni? A wszystko to okraszone barokowymi kreacjami i ludowymi tańcami włoskimi! Tego nie można przegapić!

„Scena Główna Handlowa”: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa

Prowadzący zajęcia: Jerzy Łazewski

Zespół: Kornela Bagińska, Przemysław Bawół, Agata Daniluk, Katarzyna Duk, Dorian Dymek, Bartłomiej Hać, Dymitr Hryciuk, Jan Jakaczyński, Łukasz Kucharski, Małgorzata Maksimowicz, Michał Męczkowski, Agnieszka Mroczkowska, Aleksandra Mróz, Magdalena Szewczyk, Agnieszka Wereszczyńska, Małgorzata Wiewiórkowska, Oskar Witt, Mateusz Zagórski, Marta Zajder, Kacper Ziewiec

Teatr „Kaprys”

Michał Walczak

   Polowanie na łosia

reżyseria: Adam Karasiewicz

Teatr „Kaprys” istnieje od 2003 roku i działa przy Domu Kultury w Łapach. Dziś tworzy go pięć zespołów aktorskich w różnych grupach wiekowych. „Kaprys” ma za sobą wiele premier oraz udziały i sukcesy w wielu festiwalach teatralnych. Opiekunem i reżyserem jest Adam Karasiewicz.

Polowanie na łosia to współczesna komedia autorstwa Michała Walczaka. Spektakl przedstawia historię Elizy i Konrada – zakochanych w sobie narzeczonych, w których życie, nieoczekiwanie i dynamicznie, wkracza postać z przeszłości, dawny chłopak Elizy, Jarosław Past. Konsekwencje tego spotkania mogą okazać się zaskakujące…

Teatr „Kaprys”: Dom Kultury w Łapach, Nowy Rynek 15, 18-100 Łapy

Prowadzący zajęcia: Adam Karasiewicz

Zespół: Patrycja Bagińska, Anna Butkiewicz, Szymon Jan Fiedorek, Jakub Jeneralczuk, Marcin Tracikowski

Teatr „Face To Face”

Teatr „Face To Face” (F2F) działa od 9 lat w Powiatowym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Zduńskiej Woli i skupia młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych. Każdego roku zespół bierze udział w ogólnopolskich festiwalach i przeglądach teatralnych, zdobywając różne nagrody i przede wszystkim rozwijając aktorskie umiejętności dzięki uczestniczeniu w rozmaitych warsztatach teatralnych. Kochamy to, co robimy. Zespół jest współorganizatorem zduńskowolskiej edycji WTOOPY.

Teatr „Face To Face”: Powiatowe Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji, ul. Kilińskiego 17, 98-220 Zduńska Wola

Prowadzący zajęcia: Zbigniew Rudecki

Zespół: Ewa Agaś-Lange, Jakub Gwiazda, Krystian Hinz, Szczepan Klimczak, Cyprian Madej, Natalia Marczewska, Jakub Matusiak, Adrian Ochman, Justyna Rubajczyk

Teatr „Domorosły”

   Ślepe uczucie

reżyseria: Aneta Kaliściak

Teatr „Domorosły” powstał w lutym 2016 roku z inicjatywy absolwentów I LO w Białymstoku i byłych aktorów Grupy Teatralnej „Na skraju”, prowadzonej w I LO przez Anetę Kaliściak. Sztuka o mało co teatralna autorstwa Władysława Sikory była pierwszym projektem zespołu, który został pokazany i nagrodzony na przeglądach teatralnych w Ostrołęce oraz Łomży.

Ślepe uczucie jest jednoaktową farsą o tym, że problem hejtu jest starszy niż Internet, a także o tym, jak narzucamy sobie konwencjonalne zachowania w relacjach społecznych – te konwencje symbolizują w naszej sztuce kroki taneczne: menueta, rumby, tanga, walca angielskiego, a nawet renesansowego saltarello. Ale przede wszystkim to sztuka o uczuciu aż po grób.

Teatr „Domorosły”: Białystok

Prowadząca zajęcia: Aneta Kaliściak

Zespół: Katarzyna Borkowska, Jakub Dobrowolski, Mateusz Głogowski, Bartłomiej Kordy, Aleksandra Piotrowska

Teatr „Zaraz Wracam”

Anna Wiatrak i zespół

   Promieniowanie współczesności

reżyseria: Anna Wiatrak

Anna Wiatrak i zespół

   W krzywym zwierciadle – Na straganie

reżyseria: Anna Wiatrak

Teatr „Zaraz Wracam” działa od dwóch lat. W jego skład wchodzą uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej i gimnazjum. W dorobku artystycznym tej grupy są nagrody i wyróżnienia, przede wszystkim za działalność artystyczno-satyryczną. Ci młodzi ludzie nie boją się wyzwań i chętnie podejmują realizację własnych scenariuszy. To grupa, która ewoluuje i szuka nowych doświadczeń w sztuce teatralnej. Opiekunem zespołu jest Anna Wiatrak, prowadząca pracownię teatralną w Młodzieżowym Domu Kultury w Lidzbarku Warmińskim.

Promieniowanie współczesności to spektakl na podstawie wiersza Juliana Tuwima Mieszkańcy. To spojrzenie młodego pokolenia na rzeczywistość. To świat widziany ich oczami, a którego bohaterami są ludzie w różnych odsłonach.

W krzywym zwierciadle – Na straganie to satyryczne ujęcie obrazu społeczeństwa. Wiersz Jana Brzechwy Na straganie w naszej autorskiej odsłonie z lekkim przymrużeniem oka.

Teatr „Zaraz Wracam”: Młodzieżowy Dom Kultury im. Ireny Kwinto, ul. Ks. Józefa Poniatowskiego 3, 11-100 Lidzbark Warmiński

Prowadząca zajęcia: Anna Wiatrak

Zespół: Jakub Kondratowicz, Marta Kosowska, Barbara Puszcz, Gabriela Walicka

Teatr „Hakunamatata”

Teatr „Hakunamatata” działa zaledwie od roku. Posiada skromny dorobek artystyczny, dlatego uczestnikom przede wszystkim zależy na doskonaleniu warsztatu. Ich udział w XIII edycji WTOOPY będzie doskonałą formą zdobycia nowych doświadczeń, które z pewnością zaprocentują w podnoszeniu jakości pracy tej grupy teatralnej. Opiekunem zespołu jest Paulina Dąbrowska.

Teatr „Hakunamatata”: Młodzieżowy Dom Kultury im. Ireny Kwinto, ul. Ks. Józefa Poniatowskiego 3, 11-100 Lidzbark Warmiński

Prowadząca zajęcia: Paulina Dąbrowska

Zespół: Patrycja Januszkiewicz, Klaudia Kozłowska, Patrycja Maksymiuk, Mateusz Mićko, Konrad Miszczak, Julia Straszyńska

Teatr „Lustro”

Grażyna Filipowicz-Karp

   Ko-Ko-Ko

reżyseria: Grażyna Filipowicz-Karp

Teatr „Lustro” można nazwać teatrem wizji, słowa i ruchu. Powstał w 2005 roku i tworzą go dzieci, młodzież  i dorośli. Zespół prezentował spektakle na festiwalach teatralnych w Kownie,  Mariampolu, Trokach, Lubaniu na Białorusi, w Rezekne na Łotwie oraz w Polsce.

Spektakl Ko-Ko-Ko jest adaptacją dramatu Sławomira Mrożka Serenada. Sztuka podejmuje temat relacji międzyludzkich przez alegorię kurnika. Interakcje między bohaterami prowadzą do nieuchronnej tragedii. Jak bardzo powierzchowna ocena i traktowanie determinują zachowania bohaterów? Czy rozsądek zwycięży nad impulsem i zapatrzeniem w siebie? Czy mieszkańcy kurnika, pozbawieni pozytywnych relacji między sobą, ulegną misternej manipulacji, prowadzącej do fatalnego zakończenia.

Teatr „Lustro”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Grażyna Filipowicz-Karp

Zespół: Joanna Dąbrowska, Julia Dąbrowska, Martyna Grygienć, Jan Murawko, Joanna Sidor, Klaudia Siedlecka, Damian Siejwa, Natalia Stefanowicz, Klaudia Stefanowska, Daria Walendziewicz, Magdalena Zygmunt

Teatr Efemeryczny „Fabryka Monodramów”

Jolanta Hinc-Mackiewicz

   Małgorzata

reżyseria: Jolanta Hinc-Mackiewicz

Jolanta Hinc-Mackiewicz, Aleksandra Łazarska

   Nie dla żartu

reżyseria: Jolanta Hinc-Mackiewicz

„Fabryka Monodramów”, której początek sięga 2002 roku, to nazwa dla formy pracy dużej części aktorów należących do Teatru „Efemerycznego”, istniejącego w Suwałkach od 28 lat. Jest to pewna specyficzna „szkoła monodramu”, bazująca najczęściej na słowie, a niestroniącego też od innego rodzaju rozwiązań formalnych opartych na ruchu aktora i szukaniu subtelnych obrazów, rzadko wzbogacanych multimediami, najczęściej jednak wysnuwanych z wyobraźni twórców. Teatr jednego aktora tworzony przez reżyserkę i instruktorkę teatralną Jolantę Hinc-Mackiewicz i jej podopiecznych charakteryzuje minimalizm formy i poszukiwanie silnej relacji z widzem, także przez różne sposoby przekraczania „czwartej ściany”. Aktorzy „Fabryki Monodramu” na koncie mają 34 spektakle, z których większość została wielokrotnie nagrodzona. Celem pracy „zakręconych teatralnie” jest zarówno wykształcenie umiejętności aktorskich, jak i wychowanie aktywnego odbiorcy i świadomego artysty, dlatego twórcy „Fabryki Monodramu” zawsze dzielą się wrażeniami z publicznością po swoich prezentacjach.

Adaptacja Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa, przygotowana przez Jolantę Hinc-Mackiewicz na podstawie przekładu autorstwa Ireny Lewandowskiej i Witolda Dąbrowskiego, koncentruje się na wątku ukochanej Mistrza. Co kieruje bohaterką, która w imię miłości jest gotowa podpisać nieodwracalny pakt z diabłem? Czy prawdziwe uczucie? Słuchając wzruszającego wyznania miłości Małgorzaty, możemy skonfrontować wrażenia z lektury z zaproponowaną przez reżyserkę interpretacją utworu Bułhakowa. W tytułowej roli zjawiskowa Agata Abbas, która rolą Małgorzaty zadebiutowała w Tetrze „Jednego Aktora”. Dodatkowym atutem spektaklu jest jego oprawa muzyczna – piękna muzyka Borodina, Prokofiewa i Sznitkego w opracowaniu Jacka Sawickiego.

Nowy spektakl „Fabryki Monodramów” to manifest młodej dziewczyny, skierowany do ludzi bezmyślnie podążających za ustalonymi schematami zachowań. Jest to też opowieść o poszukiwaniu miłości i uwagi, a także odnajdywaniu wytchnienia od świata realnego w krainie marzeń, wyobraźni i własnych urojeń. W spektaklu w twórczym procesie przywoływania emocji młodej dziewczyny podjęta zostaje próba zobrazowania procesów zachodzących w kimś domagającym się odrobiny uwagi przez swoje nieco kontrowersyjne i lekko gorszące zachowanie. Trochę inne niż zazwyczaj w przedstawieniach „Fabryki Monodramów” jest podejście do tematu i sposobu tworzenia spektaklu. Akcent położono nie jak zazwyczaj na słowo, ale na ciało, ruch, kolor i działanie aktora w wykreowanym częściowo multimedialnie świecie. Grająca w powstałym pod okiem Jolanty Hinc-Mackiewicz monodramie Aleksandra Łazarska jest współautorką scenariusza i pomysłów do przedstawienia. To doświadczona monodramistka, która brała udział w wielu ogólnopolskich konkursach i niejednokrotnie grała dla suwalskiej publiczności. W zespole Teatru „Efemerycznego” i „Fabryki Monodramów” działa od czterech lat.

Teatr Efemeryczny „Fabryka Monodramów”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Jolanta Hinc-Mackiewicz

Zespół: Agata Abbas, Paweł Butkiewicz, Rafał Jabłoński, Krystian Jasionowski, Martyna Kleszczewska, Aleksandra Łazarska, Gabriel Mackiewicz, Kacper Rydzewski, Olga Trzasko, Klaudia Wasilewska, Weronika Zamojska

Teatr „Mikrus”

Mirosława Krymska

   Byle do weekendu

reżyseria: Mirosława Krymska

Teatr „Mikrus” działa od 1996 roku. Zespół skupia młodych, wrażliwych i otwartych ludzi, którzy chcieliby się sprawdzić w działaniu scenicznym. Zajęcia teatralne mają na celu zarówno rozwój umiejętności pracy w zespole, jak i własnej indywidualności, kreatywności i wyobraźni. Uczą podstaw ruchu scenicznego oraz sztuki operowania słowem. Uczestnicy wspólnie z instruktorką – Mirosławą Krymską – wybierają teksty, opracowują role, często przygotowują stroje i scenografię do spektakli i akcji teatralnych. Grupa zaprezentuje spektakl Byle do weekendu.

Życie nastolatka to ciężka sprawa, emocjonalna huśtawka, burza hormonów, brak zrozumienia, mieszanina triumfów i kłopotliwych sytuacji, w których chciałoby się zapaść pod ziemię. I nieważne skąd jesteś i jakiej jesteś płci, swoje musisz przecierpieć. Bo dojrzewanie to czas nieporadnych wyznań i dramatów tak wielkich, jak wielkie mogą być one tylko dla nastolatków. A któż lepiej o tym wie, jak nie sami zainteresowani, czyli ONI – aktorki i aktorzy Teatru „Mikrus”. Mają po naście lat i zmierzyli się z tym wyjątkowo trudnym tematem, wzięli go na klatę i… w swojej scenicznej wypowiedzi użyli pocisków. Dla niezorientowanych wyjaśniamy, że „pocisk” to tekst, który ma rozmówcę pocisnąć, rozłożyć na łopatki, obśmiać, zwyciężyć. Może mieć siłę rażenia kuli armatniej lub być jak piłeczka pingpongowa. Wszak nikogo nie trzeba przekonywać, że śmiech i dystans do samego siebie jest najskuteczniejszą bronią w walce z upiorami atakującymi dojrzewającego młodego człowieka. A zatem zapraszamy na tydzień z życia nastolatka.

Teatr „Mikrus”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Mirosława Krymska

Zespół: Rebeka Antonijević, Nikola Chomicz, Aleksandra Filipowicz, Iga Gabrukiewicz, Paulina Iwaszko, Adrianna Krynicka, Abigail Łempicka, Julia Naruszewicz, Dominik Poświatowski, Filip Szczepkowski, Natalia Świacka, Jakub Wojczulis, Łukasz Wojczulis

Teatr Form Czarno-Białych „Plama”

Philippe Dorin

   Siostrzyczko, bardzo mi Ciebie brat

reżyseria: Mirosława Krymska

Teatr Form Czarno-Białych „Plama” istnieje od 1995 roku. Skupia głównie młodzież licealną, ale także gimnazjalną oraz studencką. W ciągu tego czasu przez zespół przewinęły się setki młodych ludzi. Jedni byli w nim bardzo, bardzo długo (zaczynając teatralną przygodę w zespole „Mniejszym od Mikrusa”), inni zaledwie krótką chwilkę. Dla niektórych teatr był tylko przelotną przygodą, dla niektórych stał się życiową pasją – zostali zawodowymi aktorami, reżyserami, animatorami kultury. Aktualnie trzy osoby są studentami Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Jednak celem zajęć nie jest przygotowanie członków zespołu do egzaminu w szkoły teatralnej, a wychowanie aktywnego, kreatywnego człowieka, który mając poczucie wspólnoty, czuje się potrzebny i spełniony artystycznie.

Każda rodzina ma swoje tajemnice i dziwactwa, problemy i rozterki. Każda buduje relacje na własnych fundamentach. Taka sama jest rodzina bohaterek spektaklu – pięć sióstr, które łączą wspólne rytuały, długo niewypowiadane marzenia, pragnienie miłości ojca oraz sekret rodzinny, rzutujący na życie każdej z nich. Bohaterki podejmują próby wzajemnego porozumienia, jednak język, którym rozmawiają, jest raczej barierą niż pomostem; wręcz zatruwa i tak niełatwe relacje rodzinne. Dlatego próbują opowiedzieć swoje historie i ustalić wspólną wersję minionych wydarzeń, przywołując wspólne wspomnienia z dzieciństwa. Spektakl to również refleksja na temat pamięci, jej zmienności oraz skutków wydarzeń z dzieciństwa na teraźniejszość. Stąd pomysł, by jedną bohaterkę grały równolegle dwie aktorki. Siostry są niejako multiplikowane w zależności od wspomnień, którymi się dzielą. Wspomnień tak odległych i ulotnych, że nie sposób ich wyraźnie odtworzyć, a zarazem inspirujących i odciskających trwałe piętno na funkcjonowanie tu i teraz. Z takich strzępków wspomnień siostry kreują swój świat, tak nierealny i zdeformowany, że wydaje się, jakby pochodził i z jawy, i ze snu. Spektakl Siostrzyczko, bardzo mi ciebie brat został zrealizowany w konwencji surrealistyczno-onirycznej.

Teatr Forma Czarno-Białych „Plama”: Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5, 16-400 Suwałki

Prowadząca zajęcia: Mirosława Krymska

Zespół: Oliwia Chmielewska, Patrycja Chodorowska, Weronika Głośna, Aleksandra Małysko, Urszula Nikścin, Anna Piskorz, Julia Pomichter, Maria Sawicka, Izabela Sychowska, Gabriela Trocka

Stowarzyszenie WTOOPA

Krystian Hinz, Zbigniew Rudecki, Konrad Sobczak, Michał Stachowski, Monika Weis

Wolontariat

Anna Maria Barszczewska, Oskar Pawełko, Jakub Piechota